Violeta Stoica

Județul Prahova se află până mâine sub cod portocaliu de ploi în majoritatea zonelor, dar și de ninsoare în zonele montane, în condițiile în care nu au fost încă parafate contractele de deszăpezire nici pentru drumurile naționale care traversează teritoriul județului și nici pentru autostrada A3 – sectorul București-Ploiești.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România) nu a reușit, la aproape o jumătate de an de la declanșarea procedurilor de achiziție, încheierea contractelor de deszăpezire a drumurilor naționale și a autostrăzilor aflate pe raza Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București, care include și Secția Drumuri Naționale Ploiești.
Potrivit subprefectului de Prahova, Mădălina Lupea, care îndeplinește și funcția de prefect, pentru drumurile naționale nu au fost, încă, încheiate contractele, însă Secția Drumuri Naționale are un plan de intervenție care implică utilizarea a 16 autoutilaje pentru deszăpezire cu sare, nisip și clorură de calciu.

Anul acesta, procedura de achiziție a serviciilor de deszăpezire pe drumurile naționale și pe autostrăzile din România ar trebui să se încheie prin semnarea unui acord-cadru pentru o perioadă de patru ani. Lucru care este preferabil demarării anuale a unor proceduri greoaie de reluare a licitațiilor destinate deszăpezirii. În luna mai 2016, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (transformată între timp în Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a publicat anunțul de participare pentru declanșarea procedurilor de achiziție a serviciilor de întreținere pe timp de iarnă, până în anul 2020 a drumurilor naționale și a autostrăzilor de pe raza Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București, în subordinea căreia se află și Secția Drumuri Naționale Ploiești.
Inițiativa de a lansa licitația în luna mai părea puțin exagerată, la vremea respectivă, încă nici în prezent nu au fost semnate contractele de deszăpezire pentru secțiile din subordinea Direcției Regionale Drumuri și Poduri București, la aproape o jumătate de an de la demararea procedurii. Astfel, fiecare se descurcă așa cum poate, în teritoriu, iar – așa cum spune subprefectul de Prahova, Mădălina Lupea – Secția Drumuri Naționale Ploiești va acționa cu cele 16 autoutilaje cu sare, nisip și clorură de calciu până la încheierea contractului cu societatea/ asocierea care va fi declarată câștigătoare pe tronsoanele de drumuri naționale care traversează județul Prahova.
Pentru lotul 6 Secția Drumuri Naționale Ploiești au participat, potrivit procesului-verbal de la deschiderea ofertelor (operațiune desfășurată în data de 19 iulie 2016), o asociere de firme – SC Rebelis Construcții SRL și SC Delta ACM 93 SRL și o societate comercială – SC Trameco SA, care s-au înscris la licitație și pentru lotul 10 Autostrada București – Ploiești.
Valoarea estimată fără TVA a contractului pe patru ani destinat deszăpezirii drumurilor naționale din Prahova a fost de 35,2 milioane de lei, însă ar putea fi diferită de cea inițială, la finalizarea procedurii. Pe de altă parte, valoarea estimată a celui mai mare dintre contractele subsecvente (care vor fi parafate anual, în baza acordului-cadru) tot pentru deszăpezirea drumurilor naționale din Prahova este de 5,1 milioane de lei fără TVA.
Suma estimată pentru deszăpezirea autostrăzii A3 București-Ploiești pentru următorii patru ani a fost de 22,2 milioane de lei, iar cel mai mare contract subsecvent nu va trebui să depășească 3,3 milioane de lei.
Începând cu acest an, la nivel național s-a decis încheierea acordurilor cadru pe o perioadă de patru ani, în baza cărora vor fi semnate contracte subsecvente pentru întreţinerea pe timp de iarnă. Activitatea de întreţinere pe timp de iarnă va consta în pregătirea drumurilor pentru sezonul de iarnă şi la ieşirea din iarnă; aprovizionarea cu materiale pentru combaterea lunecuşului (nisip, sare, soluţii etc); asigurarea cu panouri de parazăpezi (aprovizionarea cu panouri de parazăpezi și cu materiale necesare pentru montarea și întreținerea acestora); deszăpezirea manuală și mecanică, dar și asigurarea informărilor privind starea drumurilor.