În România nu mai există nicio instituţie care să omologheze pistele de trap
Nicoleta Dumitrescu
Simbol al Ploieştiului, Hipodromul – singurul din ţară, de altfel – pare că este lovit de ghinion! Când se credea că în această toamnă – după lungi prelungiri la termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare ce au vizat realizarea de investiţii moderne, inclusiv o nouă arenă hipică – se poate relua activitatea, din nou, neşansă! Noile piste de trap şi de galop amenajate nu se pot omologa, motivul fiind acela că, în România, în momentul de faţă, nu mai există nicio instituţie care să aibă în atribuţii această competenţă, informaţia fiind confirmată, ieri, de către primarul Ploieştiului, Adrian Dobre. Situaţia a fost depistată recent, după ce, la finalizarea lucrărilor, Hipodromul a fost preluat de administraţia locală şi s-a constatat această anomalie legislativă. În opinia edilului, singura soluţie în acest caz ar fi să se apeleze la un for european care are în atribuţii omologarea pistelor hipice. Mai mult, în condiţiile în care în România nu există nici legislaţie în ceea ce priveşte pariurile hipice, cu adevărat carul ghinioanelor s-a răsturnat pe hipodromul ploieştean!
Proiectul ce a vizat reabilitarea și modernizarea Hipodromului – unul dintre cele care au plasat Ploieștiul pe o hartă nedorită din România, aceea a orașelor în care autoritățile n-au fost în stare să finalizeze la timp investițiile din bani europeni – pare că este lovit, la propriu, de ghinion. Cu toate că se preconizase că activitatea pe noua arenă hipică, inclusiv cursele, vor fi reluate din această toamnă, acest lucru nu se va întâmpla. “Din păcate, reluarea activităţii pe Hipodrom va mai avea de aşteptat. Şi asta deoarece este nevoie de omologarea pistelor de trap şi galop. Numai că, avem o problemă legislativă: în România nu mai există for pentru aşa ceva”, a declarat, ieri, primarul Ploieştiului, Adrian Dobre. Edilul a menţionat că s-a descoperit această problemă după ce, la finalizarea lucrărilor, noua arenă hipică a fost preluată de către municipalitate. “Unul dintre motivele pentru care există această problemă este legată de faptul că în proiectul de realizare a investiţiilor nu a fost inclusă şi necesitatea omologării noilor piste. Prin urmare, până la obţinerea omologării pistelor, la Hipodrom nu se vor putea organiza competiţii naţionale sau internaţionale, ci doar cu caracter demonstrativ”, a mai declarat edilul ploieştean. Întrebat ce soluţie ar fi pentru rezolvarea acestei probleme, în contextul în care, în România, nu există niciun for abilitat care să omologheze pistele de trap şi de galop de la Ploieşti, iar peste noapte, nici vorbă să fie înfiinţat vreunul nou, edilul a precizat că o modalitate ar fi să se apeleze la o instituţie europeană. “Deja, cei de la Clubul Sportiv Municipal (n.n.– instituţia care se ocupă de administrarea Hipodromului) au început demersurile în acest sens, respectiv să găsească o cale prin care pistele de trap să fie omologate, astfel încât să poată fi reluată activitatea la Hipodrom”, a mai menţionat primarul Adrian Dobre. Dincolo de piste, primarul a mai precizat că ar mai fi o problemă, şi aceasta destul de delicată, în contextul în care, în România, nu există nicio legislaţie în ceea ce priveşte organizarea de pariuri hipice.
Reamintim că lucrările de reabilitare şi modernizare la Hipodrom au fost începute în toamna anului 2014 şi au fost finalizate în vara acestui an. Conform proiectului, investiţia trebuia să fie gata la sfârşitul anului trecut, acesta numărându-se, aşa cum aminteam, printre cele care au plasat Ploieștiul pe harta orașelor din România în care autoritățile n-au fost în stare să finalizeze la timp investițiile din bani europeni. Prin urmare, într-un final, investiţia – în valoare totală de 13 milioane de euro fără TVA – a fost realizată, în cea mai mare parte – cu fonduri de la bugetul local, respectiv 80%, şi doar cu 20% bani europeni. Conform proiectului, după finalizarea lucrărilor, prin noile investiţii făcute, Hipodromul din Ploieştiul trebuia să devină un punct de interes pe harta obiectivelor turistice din România, graţie celor realizate aici: piste noi, tribună principală cu o capacitate de 1200 de locuri, heliport, un manej cu boxe pentru cai şi ponei, un centru ecvestru, parcări, loje private şi grajduri la standarde internaţionale, restaurante şi spaţii destinate caselor de pariuri.
* * *
Dând timpul în urmă, notăm că Hipodromul de trap din Ploieşti a găzduit primele curse în 1961, după demolarea hipodromului din Bucureşti, petrecută în 1960. Se spune că, pe 26 martie 1961, unul dintre cei mai cunoscuţi driveri ai României, Mircea Ştefănescu, a încolonat cei 200 de cai de la hipodromul bucureştean şi i-a adus la Ploieşti, drumul fiind parcurs în nouă ore. În prima duminică a lunii aprilie a aceluiaşi an a avut loc primul derbi de trap la Ploieşti, câştigat chiar de Mircea Ştefănescu, cu armăsarul Florinel.Iniţial, clădirea principală, tribunele şi turnul arbitrilor se aflau pe partea opusă actualei construcţii, conform cronicilor vremii, recordul de spectatori fiind consemnat la Derbiul de Trap din 1970, la care au asistat circa 11.000 de oameni. În 1983, s-a dat în folosinţă o nouă tribună principală, modificându-se atât locul de plecare în curse, cât şi sosirea. În anul 2005, hipodromul a fost concesionat societăţii Ippodromi & Citta, care nu a respectat însă contractul încheiat cu Primăria Municipiului Ploieşti, iar litigiul apărut a fost soluţionat favorabil municipalităţii. După o pauză de mai mulţi ani, în septembrie 2010 s-au reluat competiţiile hipice, lansându-se şi un proiect de reabilitare a hipodromului, care a eşuat, din păcate. Cum însă obiectivul nu a mai beneficiat de investiţii, a intrat într-o stare jalnică de degradare, vechile construcţii fiind demolate, în noiembrie 2014, odată cu demararea proiectului de investiţii la care ne-am referit.