Violeta Stoica
Transport Călători Express a primit o mică gură de oxigen, ieri, prin majorarea capitalului social decisă de consilierii locali. Majorarea capitalului social cu suma de 5.000.000 lei – alocată din bugetul local, se va face prin aport de numerar, prin emisiunea de 500.000 acțiuni noi, cu valoarea nominală de 10 lei. Aportul de capital a fost decis în regim de urgență, având în vedere că Transport Călători Express are conturile blocate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, pentru datorii de aproape 5,9 milioane de lei.
Prin urmare, majorarea capitalului social cu suma de cinci milioane de lei nu va rezolva decât parțial problemele financiare ale societății de transport public din Ploiești, nefiind posibilă nici măcar acoperirea integrală a datoriilor către ANAF.
Sumele restante neachitate ale Transport Călători Express către ANAF, furnizori, prestatori de servicii depășesc 13,5 milioane de lei, ceea ce ar însemna că hotărârea dată ieri de consilierii locali rezolvă doar pe jumătate situația financiară a TCE.
“Urgența majorării capitalului social este determinată de faptul că SC Transport Călători Express SA Ploiești, în prezent, are conturile blocate de către ANAF, pentru o datorie de 5.897.720 lei, iar datoria totală restantă a societății este de 13.589.009 lei”, se arată în expunerea de motive a proiectului aprobat ieri.
Înainte de decizia majorării capitalului social, participarea municipiului Ploiești, reprezentat de Consiliul Local al Muncipiului Ploieşti, era de 120.000 lei, divizat în 12.000 acţiuni nominative, cu o valoare nominală de 10 lei/ acţiune. Participarea celui de al doilea acționar SGU Ploiești la capitalul social al TCE era de 1.000 de lei, adică de numai 100 de acțiuni cu aceeași valoare nominală – 10 lei/ acțiune.
Cu tot aportul de capital al municipalității, rămân însă problemele ridicate de firmele care au de încasat peste 40.000 de lei de la TCE. Practic, în prezent, trei furnizori- dintre care unul de anvelope – amenință cu deschiderea procedurii insolvenței pentru datoriile pe care le au de încasat de la TCE. Având în vedere, însă, că de la cinci milioane de lei – cât înseamnă majorarea de capital de ieri – și până la acoperirea tuturor datoriilor acumulate în timp de Transport Călători Express este cale lungă, pentru ca transportul public ploieștean să-și poată desfășura activitatea și în continuare este nevoie ca municipalitatea să găsească și alte soluții de ieșire din această criză financiară.
Una dintre acestea ar putea fi – așa cum s-a întâmplat la București în cazul RATB – ca Primăria Ploiești să accepte să plătească sumele achitate de TCE la ANAF, pentru datoriile istorice.
Cristian Iancovici, directorul Transport Călători Express, a declarat, pentru ziarul Prahova, că situația rămâne critică pentru societatea de transport public, deoarece majorarea de capital de ieri nu rezolvă decât parțial problemele financiare. “Aportul de capital ne ajută să achităm aproape toată datoria pe care o avem față de ANAF – pentru impozite și taxe la bugetul de stat – însă, în scurt timp, se va adăuga o nouă sumă de 2,6 milioane de lei celor 5,8 milioane de lei restante către bugetul de stat. Majorarea de capital nu rezolvă decât parțial problemele, pentru că mai avem de achitat alte 4,6 milioane de lei către furnizori. Dacă Primăria Ploiești ne-ar achita cei 10 milioane de lei în contul TVA și accesoriilor aferente anului 2010, bani pe care noi considerăm că ar trebui să îi încasăm, situația ar fi cu totul alta. Pe de altă parte, însă, avem și de recuperat bani de la unele societăți comerciale. De exemplu, în prezent, avem clienți în urmărire juridică pentru suma de 1,2 milioane de lei, circa un milion de lei fiind de recuperat de la societatea Emma Rom SRL”, a precizat Cristian Iancovici.
• Prinde orbul, scoate-i ochii!
Transport Călători Express are de încasat sume considerabile de la alte firme. Una dintre acestea a fost Emma Rom Impex SRL la care se referea Cristian Iancovici, firmă patronată, până în anul 2009, de către consilierul local ploieștean Gheorghe Popa. Fost pedelist, actualmente liberal, acesta a ieșit din acționariatul societății chiar înainte de încheierea primului contract cu fosta Regie Autonomă de Transport Public Ploiești. Cu toate că, pe hârtie, a ieșit din acționariat, chiar din declarația de avere semnată de Gheorghe Popa în ultimii ani, rezultă că legătura dintre acesta și societatea datoare vândută la TCE a rămas foarte strânsă, date fiind împrumuturile personale către Emma Rom Impex SRL, care au ajuns la suma totală de 969.229 de lei. Gheorghe Popa – consilierul local care a făcut parte chiar și din Adunarea Generală a Acționarilor TCE în mandatul trecut – a mai obținut un mandat în Consiliul Local Ploiești, după alegerile din luna iunie a acestui an.
Însă, în acest caz, se potrivește – din păcate – vorba românească “Prinde orbul, scoate-i ochii!”, pentru că Emma Rom Impex SRL Ploiești a fost dizolvată și radiată din Registrul Comerțului din data de 16 mai 2016, în urma unei hotărâri judecătorești definitive.