Violeta Stoica
Blocajul financiar din Primăria Ploiești nu mai este o noutate. Facturi neachitate sau plăți care nu vor fi făcute probabil niciodată din cauza lipsei vizei de control financiar-preventiv care este obligatorie, potrivit legislației în vigoare, nu mai sunt noutăți pentru municipalitatea ploieșteană. Că de aici ar putea să apară procese în instanță pentru penalități de întârziere și alte accesorii, nimeni nu se întreabă de pe acum ce ar putea fi făcut. Șefii din administrația ploieșteană și cea județeană ridică din umeri și spun că nu prea știu cum se vor rezolva aceste probleme, însă, pe de altă parte, legal, nu se pot lua măsuri drastice împotriva acelora care ar trebui să găsească și soluții la blocajele financiare, nu doar să spună că nu pot să parafeze anumite plăți.
Altfel, fie de frica tentațiilor, fie din necunoașterea aprofundată a regulilor din administrația publică, fie din cauza salarizării considerate mici, mulți funcționari publici pleacă din sistem sau își cer transferul în posturi fără prea mare bătaie de cap. Urmarea? La Consiliul Județean Prahova se diminuează pe zi ce trece numărul specialiștilor în achiziții, iar juriștii existenți – în ciuda unor suplimente semnificative la salariu – nu vor posturi de conducere.
Teama ca nu cumva să ajungă în fața procurorilor pentru semnarea unor documente oficiale îi determină pe tot mai mulți funcționari publici fie să plece din sistem, fie să ceară transferul pe alte posturi fără prea mare responsabilitate. Neasumarea responsabilității, însă, poate să conducă la blocaje similare aceluia de la Primăria Ploiești, acolo unde multor instituții din subordinea Consiliului Local – printre care CSM, TCE – sau societății de dezinsecție și deratizare nu le-au fost făcute plăți de o bună bucată de vreme.
Ieri, în cadrul unei conferințe de presă, președintele Consiliului Județean Prahova, Bogdan Toader, a tras un semnal de alarmă în legătură cu criza în care s-ar putea afunda toate primăriile prahovene, pe de o parte – din cauza lipsei responsabilizării celor care au drept de semnătură pe multe documente importante, pe de altă parte– din cauza absenței specialiștilor din domenii cheie, cum ar fi achizițiile publice și zona juridică.
“Există un blocaj. Nu mai vrea nimeni să își asume responsabilitatea pentru actele întocmite sau pentru deciziile luate. Nimeni din aparatul de specialitate. De exemplu, la Consiliul Județean Prahova s-au organizat două concursuri pentru două posturi de conducere – unul de arhitect șef adjunct și un altul pentru conducerea Centrului de Cultură. La primul concurs nu s-a înscris nimeni, iar la al doilea, singurul candidat înscris a fost respins pentru că nu îndeplinea criteriile. Acestea sunt posturi care sunt remunerate corespunzător, undeva la 4.000 de lei. Deci cred că altele sunt motivele pentru care nu vin. Un alt exemplu din Consiliul Județean Prahova: există un post de șef de serviciu la Juridic. Nu vrea nimeni promovarea pe acest post, deși există un spor de 30 la sută la salariu. Nu își doresc această funcție pentru că responsabilitatea care derivă din această funcție este prea mare. Nu putem să ne asumăm noi singuri – aleșii – responsabilitatea, pentru că aparatul de specialitate trebuie să își îndeplinească sarcinile de serviciu”, a spus Toader. Referitor la refuzul de a semna al unor funcționari, se va solicita motivarea acestui refuz în scris, potrivit șefului CJ Prahova.
Una peste alta, însă, nimeni nu poate să clarifice în prezent talmeș-balmeș-ul actual din administrația locală ploieșteană, pentru că absolut nimeni nu vrea să fie responsabil – nici pozitiv, nici negativ – de eventualele urmări.
La Consiliul Județean Prahova mai există o problemă care are deja repercusiuni destul de grave. Așa cum spunea ieri Bogdan Toader, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a respins unele documentații transmise de CJ Prahova în vederea organizării unor licitații, fiind nevoie de refacerea acestora. Printre acestea se regăsește și procedura de achiziție destinată programului lapte și corn (pentru care se intenționa încheierea unui acord-cadru pe o perioadă de trei ani, dar pentru care se va reveni la contract pe un singur an). Întrebat dacă acest lucru se datorează și scăderii numărului funcționarilor publici specializați în achiziții publice, angajați ai Consiliului Județean Prahova, Bogdan Toader a recunoscut că dintre cei 11 care formau serviciul specializat al administrației județene, patru au solicitat transferul către alte domenii din cadrul CJ Prahova.