Pentru că a început cu o întârziere de aproape jumătate de an, programul Prima maşină duce lipsă de clienţi. Doar două împrumuturi au fost garantate de stat până acum. Nici anul trecut ideea Guvernului de a înnoi parcul auto nu a avut prea mare succes, un motiv fiind ca este mult mai uşor pentru cei intersesaţi să acceseze un credit de nevoi personale, decât sa intre în acest program, spun specialiştii.
Autorităţile au vrut sa coreleze programele Rabla şi Prima maşină în speranţa că tot mai mulţi români vor cumpara autoturisme noi, scrie digi24.ro. Cum cele două programe au început târziu, au fost acordate pâna acum doar două garanţii în valoare de 38.000 de lei. Brokerii de credite spun că tocmai limita maximă de 57.000 de lei pe care clienţii o pot cere bancii, la care se adaugă un avans de 5%, i-ar face pe aceştia să apeleze la un credit de nevoi personale în schimbul acestui program.
„Orice client care şi-ar dori un autovehicul mai scump sau cu dotari substanţiale e posibil sa aleaga produsul de nevoi personale doar pentru a reuși să se finanțeze”, arată Dragoș Nichifor, broker de credite.
Timpul de aşteptare de două luni până la aprobarea dosarului şi obligaţia asigurării CASCO sunt alte piedici pentru programul guvernamental. În schimb, costul creditului prin programul Prima maşină este mai mic decât costul unui împrumut de nevoi personale.
„Vorbim de o dobândă în jur de 4% finală, iar la nevoi personale creditul cel mai ieftin din piață are o dobândă undeva la 7%”, spune Dragoș Nichifor.
Cele 13 bănci înscrise în programul Prima maşină pot da credite garantate de stat de cel mult 100 de milioane de lei. Anul trecut au fost acordate 193 garanţii, în valoare totală de 3,2 milioane de lei, de peste 300 de ori mai puţine decât sumele ce puteau fi garantate de stat. Modificarea acestui an este că voucherele obţinute prin programul Rabla pot fi utilizate ca avans în programul Prima maşină.