Ana Maxim

În primele șase luni de la lansarea Telefonului Vârstnicului – prima linie telefonică gratuită de informare și asistență dedicată persoanelor peste 65 de ani – au fost înregistrate peste 2.700 de apeluri din toată țara, realizate de 962 de apelanți unici (566 de femei și 396 de bărbați). Linia telefonică 0800 460 001 este operată de către Fundația Principesa Margareta a României și finanțată de către Fundația Vodafone România, prin programul „Mobile for Good”. Județul Prahova se situează pe locul al doilea în ceea ce privește numărul de apelanți, 72 de persoane utilizând acest serviciu, iar pe primul loc se situează municipiul București (285 de apelanți), potrivit unui comunicat al Fundației amintite. Cele mai multe apeluri provin din zona Munteniei și a municipiului București (475 de apelanți), urmează zona Moldovei (184 de apelanți), a Transilvaniei (148 apelanți) şi a Olteniei (69 apelanți). Dintre cei care au apelat „Telefonul Vârstnicului” în ultimele șase luni, peste 55% trăiesc singuri, aproximativ 15% locuiesc cu un partener de viață, iar aproape 10% se află în instituții de asistență socială, în regim rezidențial pentru persoane vârstnice.
„Telefonul Vârstnicului” răspunde cerinţelor tuturor bătrânilor din România, fie că este vorba despre informare, consiliere, sprijin practic sau sprijin emoțional pentru cei singuri. Toate informațiile dezvăluite de apelanți sunt confidențiale, iar cei care răspund la telefon sunt operatori specializați în asistență socială ai Fundației Principesa Margareta a României.
După cum ne-a precizat Alexandra Obreja, specialist comunicare&foundraising în cadrul acestei fundații, unii seniori apelează acest număr de telefon doar din nevoia de a dialoga cu cineva, alții solicită informații utile: unde pot găsi un cămin pentru bătrâni, ce acte sunt necesare pentru întocmirea dosarului de înscriere la un astfel de așezământ, unde trebuie depuse acestea etc. Alte persoane solicită informații în legătură cu instituțiile care derulează diverse programe sociale. În ultimele șase luni, la „Telefonul Vârstnicului” au fost semnalate și 14 cazuri de abuz asupra bătrânilor. Această linie telefonică este disponibilă de luni până vineri, între orele 08:00 și 20:00. Pentru bătrânii singuri, „Telefonul Vârstnicului” pune la dispoziție serviciul de reapelare regulată, de care beneficiază până acum 145 de persoane la nivel național. Conform unui studiu național realizat la finalul anului 2015 de GfK, pentru Fundația Principesa Margareta a României, unul din doi vârstnici din România este afectat de singurătate într-o anumită măsură.