Ana Maxim
Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică trei variante de modificare a planurilor-cadru pentru gimnaziu, care conțin și o serie de propuneri controversate. De exemplu, numărul orelor de limba română din clasa a V-a să fie redus de la cinci la patru; să se renunțe la ora de limba latină (de la clasa a VIII-a); să se reducă numărul orelor de biologie, geografie, istorie, educație muzicală și educație fizică. Pe de altă parte, elevii ar putea studia obligatoriu informatica, ”Educația interculturală” și ”Educația pentru cetățenie democratică”. În presă și pe forumurile de pe internet sunt dezbateri aprinse pe acest subiect, fiind lansate opinii pro și contra unor variante de modificare a planurilor-cadru. Recent, și artiști renumiți au început să-și exprime punctul de vedere vizavi de ideea ca numărul de ore de muzică din școli să se reducă. Una dintre variante, a doua, propune reducerea numărului de ore de muzică, iar celelalte două variante, 1 și 3, propun câte o oră / săptămână pentru fiecare clasă de gimnaziu – așa cum este în prezent.
Corul Madrigal Marin Constantin, cantautorul Nicu Alifantis, formația Trooper se regăsesc printre artiștii care au anunțat că susțin campania “Da, pentru ora de muzică”, lansată pe Internet. “Orele de muzică înseamnă apropierea elevilor de artă în general, atât de puțin pusă în valoare de către programa actuală din învățământul preuniversitar. Aceste ore deschid orizontul celor mici în etapa cea mai importantă a formării lor ca indivizi, trezindu-le apetitul și către alte forme de artă – teatru, dans, film. Muzica, de fapt, are chiar acest rol de liant între multiple arte, iar cunoștințele și sentimentele acumulate pe parcursul orelor din gimnaziu influențează în mod decisiv tinerii în formarea lor ca indivizi, responsabilizându-i și oferindu-le noi perspective în viață. Observăm, de asemenea, cum sistemele de educație din alte părți ale lumii pun mare accent pe muzică. De curând, președintele Barack Obama a semnat o lege, trecută în unanimitate prin Congresul american, conform căreia, pentru prima dată peste Ocean, muzica este considerată materie esențială în educație. Cercetări unanime au demonstrat fără tăgadă rolul esențial pe care-l are muzica asupra dezvoltării armonioase a fiecăruia dintre tineri, iar țările nordice, renumite pentru sistemele educaționale de top, pun mare accent pe predarea muzicii în școli, atât ca teorie, cât şi ca practică”, se arată pe pagina de internet a Corului Madrigal “Marin Constantin”. Și profesorii de educație muzicală susțin că nu trebuie redus numărul orelor dedicate artei muzicale. “Cei care au conceput această variantă a proiectului nu au avut în vedere că elevii nu sunt la fel. Sunt copii care nu sunt buni la română și matematică, dar se manifestă în domeniul artelor. Dacă orele de muzică vor fi și mai puține, le iei orice șansă de a se manifesta în zona în care se simt confortabil”, ne-a spus o profesoară de educație muzicală. În plus, susțin profesorii de specialitate, artele au un efect benefic asupra tinerilor, îi ajută să-și lărgească orizontul spiritual, le dezvoltă sensibilitatea.
Proiectele de planuri-cadru sunt în dezbatere publică până pe 23 ianuarie 2016, timp în care vor avea loc dezbateri în fiecare județ, consultări online. În perioada 23 ianuarie – 7 februarie 2016 se vor realiza o analiză a propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru, iar în perioada 8-10 februarie 2016 sunt programate validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare și avizarea acestuia de către Institutul de Științe ale Educației.