Alex Călinoiu

După aproape doi ani de pauză, tramvaiul a circulat din nou prin Ploieşti. Sâmbătă, autorităţile au organizat o probă pe traseul 101, după finalizarea lucrărilor de modernizare la calea de rulare. Totul a decurs fără probleme majore, convoiul de la Transport Călători Express parcurgând foarte lent, dar fără incidente traseul de la Spitalul Judeţean până la Gara de Sud şi înapoi. Până la reluarea oficială a circulaţiei mai rămân, totuşi, câteva lucruri de făcut, care pot fi încadrate în categoria finisajelor, de la curăţarea liniilor până la partea de cablaje şi asigurare a alimentării electrice.
Repunerea în circulaţie a tramvaiului, pentru probe, a fost primită cu entuziasm de ploieşteni, câteva zeci de trecători aflaţi sâmbătă pe traseu, în zona gării sau în apropierea Halelor Centrale, imortalizând momentul cu ajutorul camerelor de la telefoanele mobile.
Proba de sâmbătă a produs, totuşi, şi unele… scântei. La propriu. Din cauza asfaltului sau masticului rămas, în urma lucrărilor, pe şine pe anumite porţiuni, nu s-a închis circuitul electric, ceea ce a făcut ca de la roţi să iasă scântei. Cum recepţia este în desfăşurare, autorităţile le vor cere constructorilor să îndepărteze mizeria strânsă pe şine, iar de zilele viitoare ne putem aştepta ca şi celelalte garnituri de tramvaie reabilitate în depoul TCE să fie scoase în probe.
Tramvaiul 101 a circulat din nou prin Ploieşti, sâmbătă, cu ocazia unei probe organizate de autorităţi pentru a vertifica lucrările efectuate la calea de rulare. Concluziile, în urma acestei proceduri, sunt optimiste, singurele lucruri rămase de efectuat până la reluarea oficială a circulaţiei încadrându-se mai degrabă în categoria finisajelor. Principala problemă rămâne legată de mizeria de pe şine, de altfel unul dintre motivele care, alături de cablurile reţelarilor rămase atârnate peste liniile de contact, au întârziat săptămâni bune începerea acestor probe. Sâmbătă, spre exemplu, tocmai din cauza mizeriei de pe şine, tramvaiul a făcut aproape 45 de minute de la Spitalul Judeţean până la Gara de Sud, vatmanul alegând să circule cu o viteză redusă, pentru a evita o eventuală deraiere. Când vorbim despre mizerie, nu ne referim doar la gunoaiele acumulate în ultimele săptămâni în canalele şinelor, ci, mai ales, la porţiuni de asfalt sau mastic de la sistemul de izolare care n-au fost îndepărtate la timp de muncitori şi au ajuns să se întărească pe şine. Din această cauză, pe porţiunile respective, zdruncinările produse de „impurităţile” de sub roţi s-au resimţit şi la interior, călătorii – reprezentanţi ai Primăriei, Consiliului Local, Transport Călători Express şi ai presei – având parte de o nesperată şedinţă de… vibromasaj! Diferenţa s-a văzut cel mai clar pe tronsonul înierbat de pe strada Gheorghe Doja, din dreptul parcului Mihai Viteazul, unde nu s-a turnat asfalt şi, implicit, liniile au fost curate.
Pentru ploieşteni, revederea tramvaiului pe traseu, fie şi în probe, a fost o surpriză plăcută, venită înaintea Sărbătorilor de Iarnă. În dreptul Halelor Centrale, mulţi dintre vânzătorii din zonă sau oamenii veniţi la piaţă s-au oprit pentru a saluta vatmanul şi a face poze. Pentru alţii, surpriza s-a transformat în uluire, oamenii făcându-şi cruci după ce-au observat scântei mari ieşind de la roţi şi de la cablurile de contact. Cauza, din cele explicate de către reprezentanţii firmei de transport a Ploieştiului, este aceeaşi ca şi la vibromasaj: mizeria de pe şine, care a făcut ca circuitul electric să nu se mai închidă cum era firesc.
Un alt lucru care poate fi privit ca „de speriat” a fost viteza de deplasare. Pentru că a circulat cu viteză redusă, tramvaiul a parcurs traseul într-un timp mult mai mare decât se întâmpla înainte de începerea lucrărilor. Trebuie precizat, însă, că au existat mai multe opriri, când pasagerii au coborât ca să inspecteze liniile, dar şi un „timp mort” de aproape cinci minute, pierdute pe strada Ştefan cel Mare din cauza unui taxi care fusese parcat pe calea de rulare a tramvaiului. O altă surpriză neplăcută a fost absenţa din tramvaiul scos în probe a reprezentanţilor Direcţiei Tehnic Investiţii din Primărie şi ai constructorilor, adică fix cei responsabili de calitatea lucrărilor şi de remedierea imperfecţiunilor semnalate pe traseu.
Una peste alta, în viziunea autorităţilor, sunt mai multe veşti bune decât rele, iar în zilele viitoare ne putem aştepta ca şi celelalte garnituri de tramvaie – care în perioada de pauză au trecut printr-un amplu proces de modernizare în depoul TCE – să fie scoase în probe. „În opinia mea, proba a decurs foarte bine, nu aveam emoţii. Trebuie remediate mai multe chestiuni, pe care le vom centraliza şi le vom supune atenţiei domnului primar. Este esenţial să se intervină la curăţarea şinei”, ne-a declarat Cristian Iancovici, directorul Transport Călători Express Ploieşti.