V.Stoica
Divergențele dintre comercianți (societăți comerciale sau instituții bancare) și consumatori se vor putea rezolva mai simplu, după ce a fost creat cadrul legal – prin apariția Ordonanței de Guvern nr. 38/2015 – care prevede soluționarea alternativă a litigiilor dintre comercianți și consumatori.
O directivă europeană din anul 2013 a impus statelor membre facilitarea accesului consumatorilor la proceduri de soluționare alternativă a litigiilor (denumite pe scurt proceduri SAL), atât în cazul litigiilor naționale și al celor transfrontaliere care se referă la obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări servicii din toate sectoarele comerciale.
Aplicarea prevederilor ordonanței guvernamentale care are în vedere directiva europeană de stingere a litigiilor pe altă cale decât cele consacrate până acum – Protecția Consumatorilor, mediatori sau instanțele de judecată – nu va fi valabilă pentru serviciile de sănătate prestate pacienților de către cadrele medicale sau unitățile și instituțiile publice de învățământ.
Entitățile de soluționare a litigiilor pot fi și persoane fizice sau juridice, dar vor putea să funcționeze exclusiv în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Conform ordonanței, în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ (7 septembrie), va fi stabilit modul de organizare, finanțarea și procedura de funcționare a structurilor cu rol de entitate de soluționare alternativă a litigiilor.
Instituția responsabilă cu derularea procedurilor SAL va fi Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, la nivelul căreia va lua ființă o structură independentă de activitățile de supraveghere și control în piață, secțiune a ANPC care va avea 25 de posturi necesare funcționării entității SAL.
O structură separată va fi Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din domeniul bancar, care va funcționa exclusiv pentru acest tip de divergențe. Decizia de a înființa o structură separată pentru litigiile din domeniul bancar a fost luată ținându-se cont de impactul pe care serviciile bancare le au asupra consumatorilor.














