Ana Maxim

Ieri au fost afișate, în toată țara, rezultatele la examenul de definitivat, a cărui promovare permite candidaților dobândirea dreptului de practică în învăţământul preuniversitar. În Prahova, procentul de promovabilitate este de aproximativ 48%, în condițiile în care, pentru promovarea definitivatului, nota minimă este 8.00.
70 de cadre didactice s-au retras de la proba scrisă care a avut loc pe 9 iulie, după ce au văzut subiectele, iar peste 100 de profesori care au susținut examenul nu au reușit să promoveze. Proba a conţinut subiecte de specialitate, metodica predării, pedagogie şi elemente de psihologia educaţiei. Mulți profesori consideră că acesta este cel mai dificil examen pe care îl au de susținut în cariera didactică.

Candidații din Prahova au susținut proba scrisă din cadrul examenului de definitivare în învățământ la Colegiul Național “Jean Monnet” din Ploiești. Dintre cele 306 cadre didactice înscrise, s-au prezentat la examen 285, dar 70 de profesori au părăsit sălile după ce au aflat subiectele. Dintre cele 215 lucrări corectate, 105 au primit note de 8.00 și peste 8.00. O singură candidată a obținut nota 10.00 : Elena Amalia Nicolăiță, profesoară de la Colegiul “Ion Kalinderu” Bușteni, care a susținut proba scrisă la comerț, didactica acestuia și elemente de pedagogie și psihologie a educației, iar unei alte candidate i-au lipsit 20 de sutimi până la nota maximă: Domnica Mariana Săvulescu, profesoară la Școala Gimnazială “Sfântul Nicolae” Mizil, care a susținut examen la limba română, didactica acesteia și elemente de pedagogie și psihologie a educației. Așa cum s-a întâmplat și în anii trecuți, mai mulți candidați nu au reușit să obțină nici măcar nota 5.00.
De exemplu, pe listele afișate la sediul centrului de examen din Ploiești și pe site-ul https://definitivat.edu.ro se regăsesc note precum : 3, 5 la economie, didactica acesteia și elemente de pedagogie și psihologie a educației, 4, 5 la științe politice, 3, 25 la farmacie, 3, 25 la educație muzicală, 3, 55 la limba română pentru copii și pedagogie preșcolară, 4, 85 la limba engleză, 4, 75 la matematică. Ieri au fost depuse contestații la centrul de examen până la ora 21.00 iar astăzi, acestea se primesc între orele 9.00-15.00. Afişarea rezultatelor finale este programată pentru data de 18 iulie. Candidaţii care au început activitatea didactică în sistemul de învăţământ preuniversitar anterior anului şcolar 2012 – 2013 se pot prezenta la examen în trei sesiuni, în cel mult cinci ani de la finalizarea stagiului, fără a depăşi șapte ani de predare efectivă la catedră, cu statut de cadru didactic calificat. Cadrele didactice care nu obţin definitivarea în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.
La nivel național, din totalul de 6.858 de candidaţi prezenţi la proba scrisă, 92,78% au obţinut note peste 5, iar cele mai multe note (3.158) s-au înregistrat pe tronsonul 8 – 10 (46,23%), potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării Științifice. Ponderea notelor între 8 şi 10 atinge procente de peste 50% în judeţele Sibiu (59,4), Harghita (57,3), Cluj (56,9), Iaşi (53,5), Covasna (53,1), Timiş (51,3), Mureş (51,1) şi Sălaj (50,9). În total, 13 candidaţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentative de fraudă ( niciunul din Prahova).
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) a cerut Ministerului Educaţiei să verifice modul în care s-au formulat subiectele de la examenul de definitivat din acest an, dar şi baremul de corectare, după ce mai mulţi profesori au sesizat o neconcordanţă în cazul unui subiect la psihopedagogie. Reprezentanţii FSLI au arătat că subiectul de psihopedagogie a constat în abordarea unei teme din cele optsprezece prevăzute în programă, însă în cadrul baremului de corectare a apărut o ambiguitate, întrucât candidaţii ar fi trebuit să dezbată şi alte teme. Ministerul Educației și Cercetării Științifice (MECS) a comunicat, însă, că nu există neconcordanțe între subiect și barem la examenul de definitivat.