Legea dialogului social, trimisă spre reexaminare

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, marţi, spre reexaminare Legea dialogului social, apreciind că angajatorul nu poate reţine şi vira cotizaţia de sindicat pe statele lunare de plată, la cererea organizaţiilor sindicale, deoarece salariul, potrivit Codului Muncii, se plăteşte direct titularului. Potrivit unui comunicat al Preşedinţiei, în forma transmisă spre promulgare, actul normativ introduce noi reglementări referitoare la: posibilitatea angajatorilor de a reţine şi de a vira cotizaţia de sindicat pe statele lunare de plată la cererea organizaţiilor sindicale şi cu acordul membrilor acesteia, competenţa Consiliului Naţional Tripartit de a stabili sectoarele de activitate, care urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, introducerea organizaţiilor patronale ca părţi ale contractului colectiv de muncă, stabilirea modalităţilor concrete de negociere colectivă a contractelor ce se vor încheia la nivelul autorităţilor sau instituţiilor publice care au în subordine sau în coordonare alte persoane juridice care angajează forţă de muncă sau care se află în coordonarea sau subordonarea autorităţii publice centrale. De asemenea, preşedintele apreciază că se impune reanalizarea conţinutului Art. I pct. 2 din legea transmisă spre promulgare, în sensul asigurării dreptului salariatului de a-şi manifesta voinţa în mod direct şi expres cu privire la veniturile sale salariale.

Zeci de service-uri auto, suspendate

Registrul Auto Român a efectuat, la nivel naţional, în perioada 18-22 mai, 131 de controale la firmele autorizate să efectueze reparaţii la sistemele de frânare, găsind o serie de nereguli. Firmele cu nereguli au fost sancţionate cu amenzi evaluate în total la suma de 260.000 de lei, fiind dispusă suspendarea activităţii pentru 55 de firme şi oprirea activităţii pentru alte 9 unităţi. Firmele suspendate de RAR nu mai îndeplineau condiţiile iniţiale de autorizare, iar celelalte 9 aveau autorizaţia tehnică expirată. Sancţiunile au fost aplicate pentru neconformitatea de a nu efectua inspecţiile finale, probele pe standul de frânare care să garanteze că autovehiculul supus activităţilor de reparaţii ale sistemului de frânare corespunde condiţiilor şi reglementărilor legale privind admiterea şi menţinerea în circulaţie; pentru efectuarea de activităţi de reparaţii la sistemul de frânare în perioada în care Autorizaţia Tehnică era suspendată; neconformitatea de a nu-şi păstra şi respecta condiţiile iniţiale de autorizare; pentru efectuarea de activităţi de reparaţii la sistemul de frânare fără a deţine Autorizaţie Tehnică. RAR precizează că mulţi dintre producătorii de autoturisme, echipamente, piese de schimb dar şi prestatori de servicii de reparaţii independenţi apelează la metode „la limita legii” pentru a-şi face loc pe piaţa marilor firme în domeniu. „Oferind servicii ieftine clienţilor şi mulţumindu-i pe moment, service-urile nu fac decât să presteze reparaţii de proastă calitate care nu garantează siguranţa în trafic. Însă, întreţinerea autoturismului creează, întotdeauna, probleme specifice. Clienţii aleg, de obicei, atelierele care le oferă serviciile rapid. De cele mai multe ori acestea nu au autorizaţie tehnică şi nici nu au posibilitatea să facă verificările finale care să ateste calitatea
reparaţiilor efectuate”, mai menţionează RAR. Potrivit legii, service-urile trebuie să asigure clienţilor servicii de reparaţii de calitate, care să garanteze securitatea rutieră şi protecţia mediului înconjurător.