D. Constantin
Potrivit reprezentanţilor IPJ Prahova, bicicliştii au reprezentat, în 2014, cea de-a III-a cauză generatoare de accidente rutiere. La nivelul judeţului nostru, în anul trecut şi-au găsit sfârşitul pe şosele patru biciclişti, iar în primul trimestru din anul în curs, nu a fost consemnat, din fericire, niciun caz.
Aceste date le-am consemnat în contextul în care bicicliştii au reprezentat 8 la sută din totalul persoanelor decedate în urma unor accidente rutiere petrecute, anul trecut, în cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, ceea ce reprezintă aproximativ 2.000 de persoane, conform unui raport al Comisiei Europene. Peste jumătate dintre accidentele grave soldate cu decesul bicicliştilor au loc în mediul urban, iar 79 la sută dintre victime sunt bărbaţi.
Într-un clasament al accidentelor mortale cu biciclişti, Olanda figurează cu cel mai mare procent (25 la sută), urmată de Danemarca (17 la sută) şi Ungaria (12 la sută). În ţara noastră, mor anual pe drumurile publice peste 150 de persoane care folosesc bicicleta drept principal mijloc de deplasare, ceea ce înseamnă circa 9 la sută din totalul deceselor de pe şosele. La polul opus figurează Franţa (4 la sută) şi Grecia (2 la sută). Potrivit studiului amintit, variaţiile procentuale foarte mari se datorează atât tradiţiei căpătată de acest sport, cât şi de diferenţele privitoare la legislaţia specifică. Bunăoară, studiul arată că purtarea căştii de protecţie de către biciclişti – care este obligatorie în anumite state europene – poate reduce cu 63-88 la sută producerea unor răni la nivelul capului sau a unor leziuni cerebrale.
În România, potrivit legii, bicicliştii pot circula pe acostamentul drumurilor publice, acolo unde nu există piste speciale pentru ei şi nu pun în pericol circulaţia. De asemenea, aceştia sunt obligaţi să aibă asupra lor un act de identitate, iar HG nr. 1.391/2006 privind Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, prevede că „se recomandă ca, în circulaţia pe drumurile publice, biciclistul să poarte cască de protecţie omologată”. Însă, potrivit medicilor, casca este mai mult decât indicată, pentru că îl protejează de traumatisme cranio-cerebrale, de la cele uşoare, cum ar fi plăgile, până la cele extrem de severe cu şanse foarte mici de supravieţuire. La fel de grav este şi obiceiul unor persoane de a se urca pe bicicletă după ce au tras serios la măsea!












