Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că una dintre preocupările ministerului este să implementeze un sistem de evaluare şi acreditare a unităţilor after-school, în condiţiile în care, în prezent, există directori de şcoli care „patronează” programe de tip after school chiar în şcolile lor. De asemenea, oficialul a vorbit şi despre prioritățile anului școlar 2015-2016, despre reforma programelor școlare şi despre cercetarea din România.
„Ne concentrăm pe implementarea unui sistem de evaluare, acreditare a unităților after school. Sunt importante, dar părinții trebuie să știe unde își lasă copiii, în ce condiții — deci un sistem de evaluare și acreditare a unui after school, indiferent că este vorba de acest sistem în domeniul public sau privat, cu atât mai mult în domeniul public, unde pentru after school se folosește infrastructura școlii de stat”, a declarat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.
Oficialul a mai precizat că susţine iniţierea unor măsuri drastice în cazul profesorilor care cer bani părinţilor.
„Susțin inițierea de măsuri drastice în aceste situații, astfel încât să nu mai avem cazuri de genul acesta. Susțin cu cel puțin la fel de multă tărie inițierea unor măsuri drastice. Este vorba de acel Cod de etică aflat în dezbatere publică de mult timp și care va trebui să fie finalizat și care, și în opinia mea, trebuie să prevadă măsuri drastice pentru aceste situații pe care le considerăm de o gravitate extraordinară”, a spus ministrul.
Priorităţile Ministerul Educaţiei pentru învăţământul preuniversitar, învăţământul superior şi cercetare
Ministerul Sorin Cîmpeanu a menţionat că prioritățile din domeniul educaţiei vizează învățământul preuniversitar, învățământul superior și activitatea de cercetare.
„La nivelul învățământului preuniversitar ne concentrăm pe accelerarea procesului de revizuire a curriculei în sensul simplificării acesteia și pe tot ceea ce decurge din acest obiectiv prioritar. Și anume obținerea unei curricule pe de o parte corespunzătoare nivelului actual de dezvoltare, pe de altă parte o curriculă adaptată la nevoile elevilor din această perioadă. Ne dorim ca ai noştri copii să nu mai transporte un ghiozdan de 7-8 kilograme, dar în acelaşi timp există solicitări de diversificare a curriculei. Sunt două lucruri care nu se îmbină foarte simplu. În opinia mea, este puţin acceptabil, ca să nu spun inacceptabil, ca un elev să aiba 18 discipline pe săptămână, sunt mult prea multe. Ar trebui diminuat numărul de discipline. Există un trunchi comun şi soluţia ar fi să mărim plaja disciplinelor opţionale, să îşi poată alege una dintre discipline care sunt relevante pentru formarea de calitate a elevului. Către aceste lucru trebuie să ne îndreptăm. Pe de altă parte este extrem de importantă pregătirea resursei umane care să poată să implementeze într-o manieră inteligentă această nouă curriculă”, a spus oficialul.
Tot la nivel de învățământ preuniversitar, o prioritate esențială o constituie susținerea învățământului profesional și tehnic, inclusiv prin forma de organizare învățământ dual.
A doua prioritate, despre care a vorbit ministrul Educației, are în vedere învățământul universitar. „Alături de cercetare, partea de educație este la fel de importantă, sunt importanți de asemenea parametrii care țin de internaționalizarea activității universităților românești și în acest sens susținem universitățile în promovarea unei oferte educaționale în limba engleză sau alte limbi de circulație internațională, care să poată să atragă studenții străini inclusiv din țări non UE și, nu în ultimul rând, este prioritară legătura dintre învățământ și piața muncii, criteriul angajabilității absolvenților de învățământ superior să fie criteriul cu o pondere importantă în clasificarea universităților”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.
O altă prioritate, despre care a vorbit ministrul Educației, o reprezintă susținerea și consolidarea autonomiei universitare. „Prin orice fel de măsuri legale considerăm că trebuie stimulată consolidarea autonomiei universitare, inclusiv a autonomiei financiare. Este o condiție fără de care universitățile românești nu vor putea să se dezvolte, nu vor putea să fie competitive la nivel european și național”, a declarat ministrul.
La nivelul cercetării, el a precizat că trebuie continuate marile proiecte. „Ne dorim și la nivelul cercetării, să stimulăm demararea celor mai importante competiții și în acest sens aș vrea să menționez faptul că a fost lansată competiția pentru echipe de tineri cercetători și realitatea a întrecut de patru ori așteptările colegilor care se ocupă de activitatea de cercetare, care estimau un număr de 700-800 de cereri de finanțare, ele au fost 3.000”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
De asemenea, ministrul Educației a vorbit si despre Legea Educației și a transmis că „sunt necesare completări și modificări”.
„Legea 1 a Educației Naționale a cuprins lucruri pozitive care contribuie la dezvoltarea educației în România, a cuprins și elemente care s-au dovedit a fi discutabile, dar mai cu seamă are o serie de prevederi care sunt mai greu aplicabile. Pentru a putea fi aplicate sigur că sunt necesare completări și modificări. (…) Această dezbatere să fie făcută la nivelul Parlamentului, este un obiectiv major care ar avea avantajul pe care l-am menționat — al predictibilității și stabilității sistemului de educație. O lege a educației care să fie promovată fără consultarea celor cărora li se adresează nu cred că va putea fi vreodată o lege sustenabilă, care să nu impună modificări succesive pentru aplicarea sau corectarea ei”, a precizat Sorin Cîmpeanu.