D. Constantin

În judeţul nostru funcţionau, la sfârşitul anului trecut, 23.574 de societăţi comerciale, de soarta cărora răspundeau 37.245 de asociaţi sau acţionari persoane fizice, conform statisticii Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Prahova. Aceeaşi statistică mai arată că, dintre asociaţii sau acţionarii amintiţi, peste 14.000 erau femei, adică aproape 38 la sută din total. Comparativ cu situaţia existentă la nivelul întregii ţări, în judeţul Prahova femeile manager reprezentau, în anul trecut, cu aproape două procente în plus.
Ce concluzie se poate trage de aici? Că pe lângă incontestabilele calităţi în domeniul învăţâmântului, al creaţiei vestimentare sau în privinţa artei culinare, femeile sunt la fel de pricepute, precum bărbaţii, şi în ceea ce priveşte conceperea şi dezvoltarea unei afaceri, în cele mai diverse sectoare. Nu întâmplător, cunoscutul „Top al firmelor prahovene” – organizat de către Camera de Comerţ şi Industrie Prahova şi ajuns la a XXI-a ediţie –
atribuie performerilor, de câţiva ani încoace, şi trofeul „Femeia de afaceri”, acordat doamnelor care au statutul de acţionar sau manager general al firmelor situate pe primele trei locuri ale acestui clasament.
În altă ordine de idei, interesant ni se par şi concluziile unui recent studiu al Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM), care plasează ţara noastră pe locul 53 din 126 de state analizate, după ponderea femeilor care ocupă poziţii de manager, respectiv 31,4 la sută. În acest clasament, România se situează înaintea unor ţări precum Germania (unde ponderea femeilor manager este de 31,1 la sută), Austria (30 la sută), Olanda (29 la sută) sau Danemarca (28,4 la sută). Potrivit OIM, ţara cu cea mai mare pondere a femeilor manager este Jamaica (59,35 la sută), urmată de Columbia (53,1 la sută). La polul opus figurează Pakistan (unde doar 3 la sută dintre manageri sunt femei), urmat de Algeria (4,9 la sută) şi Iordania (5,1 la sută).