Programul „Prima Maşină” a fost aprobat de Guvern în şedinţa din 15 octombrie. Statul român va garanta jumătate din valoarea unui credit de maximum 50.000 de lei, plus TVA, pe care îl vor putea accesa persoanele fizice, în special tinerii între 18 şi 35 de ani, pentru achiziţia unei maşini noi.

În cadrul aceleiaşi şedinţe va fi aprobat un proiect de Hotărâre pentru aprobarea Strategiei Naţionale de Sănătate 2014-2020 şi a Planului de acţiuni pe perioada 2014-2020 pentru implementarea Strategiei naţionale.

Executivul va adopta, totodată, un alt proiect de Hotărâre pentru aprobarea Strategiei naţionale în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2014-2017 şi a Planului general de acţiuni pe perioada 2014-2017 pentru implementarea Strategiei.

Criteriul pe categorii de vârstă pentru potenţialii beneficiari ai programului PRIMA MAŞINĂ, eliminat

Ce conditii urmeaza sa indeplineasca beneficiarii programului?

Potrivit noului document propus de MFP, programul ar putea fi accesat de toti tinerii cu varsta de peste 18 de ani, fiind eliminat criteriul pe categorii de varsta, cuprins in varianta initiala a proiectului de act normativ.

Aceste persoane ar putea accesa programul daca la data aprobarii creditului vor indeplini cumulativ urmatoarele conditii:
-au calitatea de imprumutati in raport cu finantatorul;
-a data aprobarii finantarii indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute la art.2 lit.b) din OUG nr. 66/2014 si respecta conditiile programului;
la data aprobarii finantarii indeplinesc conditiile generale ale programului prevazute la art.2^1 din OUG nr. 66/2014;
-fac dovada cu copia facturii proforma emise de vanzator ca autoturismul care se achizitioneaza in cadrul programului este nou, este produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import, indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5, este achizitionat de la o persoana juridica care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si are un pret de achizitie care nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA. Factura proforma emisa de vanzator va contine in mod obligatoriu mentiuni referitoare la faptul ca autoturismul care se achizitioneaza in cadrul programului este nou si se incadreaza in cerintele minime ale standardului EURO 5;
-indeplinesc conditiile specifice de finantare ale bancii;
-se obliga sa nu instraineze, fara acordul finantatorului, autoturismul nou achizitionat in cadrul programului pe toata durata de valabilitate a garantiei.

Chiar daca ultima conditie prevede ca autoturismul nu poate fi instrainat, totusi exista si o exceptie. Mai exact, conform noului proiect de act normativ, o alta diferenta fata de varianta initiala a documentului consta in introducerea unei prevederi prin care autoturismul achizitionat in cadrul programului ar putea fi instrainat, in anumite situatii, sub conditia achitarii integrale a soldului finantarii garantate. De asemenea, preluarea finantarii garantate si a dreptului de proprietate asupra autoturismului se va putea face de catre orice alte persoane fizice care indeplinesc criteriile de eligibilitate prin novatie.

Acelasi document stabileste ca persoanele fizice care au peste 18 ani ar putea sa acceseze programul „Prima Masina”, daca vor plati un avans de minimum 5% din pretul de achizitie in cazul finantarilor garantate, care acopera diferenta dintre pretul de achizitie a autoturismului nou, rezultat din factura proforma, si finantarea garantata.

Proiectul initial stabilea un avans minim de 5% pentru persoanele fizice cu varsta cuprinsa intre 18-35 ani (inclusiv) si un avans minim de 10% pentru persoanele fizice cu varsta de peste 36 de ani (inclusiv) la data aprobarii creditului.

Totodata, reglementarile propuse ieri de MFP prevad ca beneficiari programului urmeaza sa aiba obligatia de a asigura autoturismul nou achizitionat printr-o polita de asigurare de tip CASCO care va acoperi cel putin riscurile de avarii si furt, fara fransiza pentru daunele totale de avarii si furt si cu o fransiza de maximum 100 de euro, echivalent in lei, pentru daunele partiale de avarii si furt.

Documentul lansat in dezbatere publica, prevedea obligativitatea incheierii unei asigurari de tip FULL CASCO, fara fransiza, care urma sa acopere cel putin riscurile totale si partiale de furt si dauna.

In caz de nerespectare de catre beneficiar a obligatiei de asigurare a autoturismului, finantatorul va avea dreptul de a proceda la incheierea politei de asigurare pe cheltuiala proprie, in numele si in contul beneficiarului si sa recupereze cheltuielile respective de la beneficiar, prin orice modalitate prevazuta de lege, inclusiv prin prin includerea acestora in ratele de credit lunare.