A.M.
Chiar dacă vara s-a terminat, pentru mulţi români concediul abia a început, având în vedere că în luna septembrie creşte numărul ofertelor turistice atractive din punct de vedere financiar. Cei care au achiziţionat pachete turistice şi au încheiat contracte cu agenţiile de profil este bine să ştie în ce situaţii le pot trage la răspundere dacă au parte de evenimente neplăcute în vacanţă.
De exemplu, dacă după începerea călătoriei o parte importantă a serviciilor turistice prevăzute în contract nu este realizată sau reprezentanţii agenţiei constată că nu le mai pot realiza, aceasta este obligată să ofere alternative corespunzătoare pentru continuarea călătoriei fără majorarea tarifului. Serviciile oferite trebuie să aibă, însă, aceeaşi calitate. În cazul în care nu pot fi oferite turistului alternative corespunzătoare sau acesta nu le acceptă din motive întemeiate, firma respectivă trebuie să asigure, fără costuri suplimentare, transportul retur al turistului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta şi, după caz, despăgubirea pentru serviciile neprestate. Agenţia de turism răspunde pentru buna îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contractul încheiat cu clientul, dar există şi excepţii. Astfel, aceasta nu poate fi trasă la răspundere când obligaţiile asumate prin contract nu sunt îndeplinite corespunzător din cauza turistului, când intervin situaţii de forţă majoră sau când apar probleme pe care nici agenţia, nici prestatorii de servicii nu le puteau prevedea sau evita (modificări de orar sau de itinerar, întârzieri în traficul mijloacelor de transport etc.).
În cazul în care agenţia este nevoită să modifice una dintre clauzele esenţiale ale contractului, aceasta trebuie să informeze clientul cu minimum 15 zile înaintea începerii excursiei/sejurului, iar turistul, în cinci zile de la primirea înştiinţării, este obligat să comunice opţiunea sa: rezilierea contractului fără plata penalităţilor sau acceptarea noilor condiţii. În situaţiile în care se impun amânări sau anulări ale vacanţei, din motive independente de agenţie, turistul trebuie înştiinţat de către aceasta cu minimum două zile înaintea începerii sejurului. Este bine de ştiut şi faptul că, în cazul în care clientul optează pentru o vacanţă în străinătate, agenţia nu răspunde de valabilitatea şi corectitudinea documentelor de trecere a frontierei ale acestuia.