Violeta Stoica

Statistici îngrijorătoare care ar trebui să pună pe gânduri atât părinții, cât și cadrele didactice, au ieșit la iveală, în cadrul celei de-a 15-a ediții a Congresului de Neurologie și Psihiatrie a Copilului și Adolescentului, care a avut loc, timp de mai multe zile, la Sinaia. Autismul și ADHD se regăsesc printre afecțiunile care sunt tot mai des întâlnite la copiii din județul Prahova, potrivit specialiștilor.
Statisticile arată că tot mai mulți copii și adolescenți din județul Prahova se confruntă cu probleme psihice sau neurologice. Potrivit psihiatrului pediatru Rodica Toma, “în creștere – de trei-patru ori– este tulburarea din spectrul autist. De asemenea, ADHD – o tulburare cu care ne-am întâlnit și înainte, dar acum are o tendință de creștere, poate și datorită excesului de informații care favorizează diagnosticarea. Rămân și cazurile de paralizii cerebrale – pentru că noi ne ocupăm și de patologia neurologică. Din acest punct de vedere, paraliziile cerebrale sunt, ca număr, cam aceleași, însă asta înseamnă circa 300 – 400 de cazuri. Paralizia cerebrală reprezintă, de fapt, un polihandicap. Sunt copii care au deficiențe neurologice, hemipareze, parapareze, la care se adaugă tulburarea de intelect, în diverse grade, dar care au și epilepsie, tulburări senzoriale. Acești copii sunt staționari ca număr, dar necesită o îngrijire specială, atât din punct de vedere al medicației, cât şi al recuperării, al kinetoterapiei”.
În Prahova, se înregistrează tot mai mulți copii care suferă de ADHD, la nivelul județului existând peste 320 de cazuri de acest gen. Psihiatrul pediatru Rodica Toma: “ADHD este un deficit de atenție cu hiperactivitate. Trebuie să știm, însă, că un astfel de diagnostic nu îl pun decât psihiatrul și echipa multidisciplinară. Nu punem acest diagnostic după ureche sau pentru că «ni se pare» că ar exista o problemă. O activitate excesivă a unui copil, dar cu o finalitate corectă, nu înseamnă decât un lucru extraordinar de bun. Când, însă, un copil este haotic, din punct de vedere al atenției și al comportamentului, și el este dezorganizat și îi dezorganizează și pe cei din jurul lui, iar eficiența la școală este sub nivelul său intelectual, atunci începem să ne facem probleme vizavi de acest lucru.
Părinții, dar și psihologul unității școlare, sunt cei care trebuie să observe la copiii lor primele semne ale afecțiunilor de natură psihică. “Trebuie să înțelegem că o traumă, apreciată drept ușoară de către noi, la copii poate reprezenta o catastrofă emoțională, de aceea, părinții sunt cei care pot sesiza din timp debutul unor probleme emoționale, pentru că patologia psihiatrică nu înseamnă «nebunie». În 80 la sută dintre cazuri, sunt probleme emoționale ale copilăriei. De foarte multe ori se întâmplă să vină în cabinetul meu părinte și copil, și este interesant că nu copilul are niște probleme de sănătate mentală, ci de fapt, relaționarea dintre părinte/părinte, părinte/copil, părinte/școală, școală/copil este cea care trebuie corectată”, afirmă psihiatrul Rodica Toma.