Ana Maxim

Odată cu începerea sezonului estival, şi în Prahova, mii de turişti sunt aşteptaţi în unităţile de cazare şi în restaurante – în special în cele de pe Valea Prahovei şi de la Cheia. Dacă hotelurile şi pensiunile şi-au mai pus la punct dotările, în restaurante sunt descoperite, în fiecare vară, mai multe deficienţe de către inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Prahova. „În zonele turistice s-au diminuat mult problemele unităţilor de cazare. Acestea chiar s-au pus la punct, corespunzând din punct de vedere al dotărilor cu clasificarea pe care o deţin. Au mai fost descoperite deficienţe în ceea ce priveşte afişarea serviciilor suplimentare oferite turiştilor, în anumite locuri condiţiile de igienă au lăsat de dorit, dar aceste aspecte nu au fost deosebit de grave şi au fost mai rare. De exemplu, la începutul acestui an, la un hotel din Azuga, unde s-a cazat un grup de copii, holurile şi camerele nu erau perfect curăţate”, ne-a precizat Victoria Balaban, inspector şef adjunct al CJPC Prahova. Potrivit acesteia, mai multe deficienţe se constată, an de an, la unităţi de alimentaţie publică din judeţ. Printre cele mai frecvente sunt: depozitarea materiilor prime fără a respecta temperaturile de depozitare prescrise de producător, nerespectarea vecinătăţii la depozitarea produselor alimentare (de exemplu, peştele nu trebuie să stea lângă alte produse din carne şi lângă îngheţată), nerespectarea temperaturilor de depozitare prescrise de producător, nerespectarea termenelor de valabilitate a produselor. Neglijenţe ce pot duce la îmbolnăvirea clienţilor. „Au fost cazuri când, văzând că nu sunt consumate produsele achiziţionate în stare refrigerată, acestea au fost congelate, deşi temperaturile prescrise de producător erau de 2-4 grade sau maximum 6 grade, iar termenul de valabilitate era de 72 de ore sau de şapte zile la unele produse. Angajaţii unor restaurante consideră că pot mări, astfel, durata de conservabilitate a produselor, ceea ce bineînţeles nu este posibil, deoarece produsele, până la data la care au fost introduse în agregatul frigorific, pot intra deja într-un proces de degradare a proprietăţilor organoleptice”, ne-a mai precizat Victoria Balaban. Atunci când se constată astfel de probleme, produsele respective sunt oprite de la comercializare. Din fericire, cazuri ale unor persoane care s-au îmbolnăvit la restaurant nu au existat în judeţ, în ultimii ani. Trebuie menţionat că dacă o persoană dintr-un grup organizat, care a luat masa la un restaurant, acuză faptul că a făcut o toxiinfecţie alimentară, unitatea respectivă este obligată să păstreze probe din mâncarea respectivă. Inspectorii de la protecţia consumatorilor vor verifica dacă, într-adevăr, la restaurantul respectiv există o problemă sau cel care a reclamat s-a îmbolnăvit în altă parte. Controalele estivale ale inspectorilor de specialitate în staţiunile turistice au început deja, iar amenzile aplicate până acum sunt de aproximativ 60.000 de lei. Turiştii nemulţumiţi de serviciile oferite în unităţile de cazare şi alimentaţie publică din judeţ, dar şi aceia care doresc să reclame alte probleme, în calitate de consumatori, pot face sesizări către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Prahova fie în scris, fie online pe adresa:prahova@opc.ro, fie la sediul instituţiei sau telefonic, apelând numărul 0244.576436. La mesajele scrise şi semnate, persoanele respective vor primi şi răspuns în termen de 30 de zile. Teoretic, cele nesemnate se clasează, dar potrivit interlocutoarei noastre, chiar şi reclamaţiile anonime sunt verificate. Inspectorii se autosesizează şi verifică situaţia la faţa locului.