Municipalitatea ploieşteană este în grafic cu atribuţiile ce revin autorităţilor locale în legătură cu pregătirea şi organizarea alegerilor europarlamentare care vor avea loc pe 25 mai a.c. După cum am aflat, ieri, de la Oana Iacob, secretarul Primăriei Ploieşti, listele electorale permanente au fost deja tipărite.

Conform programului calendaristic privind realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European în anul 2014, termenul limită pentru tipărirea listelor electorale permanente a fost fixat pe data de 10 aprilie, adică astăzi, această responsabilitate revenind primarilor. La Ploieşti, după cum ne-a confirmat Oana Iacob – secretarul primăriei municipiului – tipărirea documentelor a fost finalizată marţi, 8 aprilie. “ În listele electorale permanente au fost incluşi cetăţenii cu drept de vot la alegerile din 25 mai, respectiv 199.494 de persoane, cu menţiunea că din aceste documente au fost radiaţi, aşa cum prevăd reglementările legale, cei decedaţi. Subliniez însă că, până în ziua scrutinului, numărul persoanelor cu drept de vot menţionat nu va rămâne acelaşi, în listele electorale permanente realizându-se modificări în caz de deces sau în funcţie de comunicările făcute de către instanţe în cazul persoanelor cărora li s-a interzis dreptul de a vota”, ne-a mai declarat secretarul Primăriei Ploieşti. Conform legislaţiei în vigoare, listele electorale cuprind cetăţenii cu drept de vot. Aceste liste sunt pe categorii, respectiv liste electorale permanente şi liste speciale. Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localităţile pentru care au fost întocmite. În acest caz, primarul unităţii administrativ-teritoriale întocmeşte şi actualizează împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul MAI listele electorale permanente. Aceste liste se întocmesc pe străzi – în ordine alfabetică – şi trebuie să cuprindă în ordinea numărului imobilelor în care locuiesc alegătorii, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul, denumirea, numărul şi seria actului de identitate, precum şi numărul circumscripţiei. Din listele electorale permanente sunt radiate persoanele decedate, persoanele care şi-au pierdut cetăţenia română şi cele care şi-au pierdut drepturile electorale. În cazul listelor electorale speciale, acestea se întocmesc pentru cetăţenii cu drept de vot care nu se regăsesc pe listele electorale permanente, pentru cei care votează la secţiile de votare înfiinţate pe lângă unităţi militare, spitale, cămine de studenţi şi elevi, misiunile diplomatice şi pentru bolnavii netransportabili care solicită să voteze la domiciliu. În primăvara acestui an, Guvernul a modificat, prin ordonanţă de urgenţă, modul de schimbare a evidenţei din Registrul electoral care reprezintă o bază de date, în format electronic, administrată de Autoritatea Electorală Permanentă, cu toţi cetăţenii români, inclusiv cei cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care au împlinit 18 ani, cu drept de vot. Astfel, listele electorale permanente care se întocmesc şi se actualizează de către primarul unităţii administrativ-teritoriale, împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul MAI, se realizează în două exemplare originale şi se semnează de către primar şi de către şeful serviciului de evidenţă informatizată a persoanei. Un exemplar se predă spre păstrare secretarului unităţii administrativ-teritoriale, iar celălalt se predă judecătoriei în a cărei rază teritorială se află localitatea pentru care a fost întocmit. Potrivit legilor în vigoare, înscrierea în listele electorale permanente este obligatorie. Odată cu schimbarea domiciliului, autoritatea competentă este obligată să efectueze schimbarea, din oficiu, să comunice primarului datele necesare înscrierii cetăţeanului în lista electorală de la noul domiciliu şi pentru radierea corespunzătoare din lista electorală a localităţii vechiului domiciliu. Totodată, primarii asigură condiţiile necesare consultării de către alegători a copiilor de pe listele electorale permanente, atât la sediul primăriei, cât şi la sediul secţiei de votare. În acest context, conform precizărilor făcute de către Oana Iacob, persoanele interesate pot consulta listele electorale permanente la sediul Primăriei Ploieşti, făcând în prealabil o solicitare scrisă în acest sens.
N.DUMITRESCU