Potrivit AFM, începând din 24 martie a.c., condițiile de participare la Programul ‘Rabla 2014’, precum și documentele pe care trebuie să le depună producătorii/dealerii auto pot fi găsite în Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național publicat pe site-ul AFM, la secțiunea aferentă Programului.
Pentru ediția din acest an, vor fi alocate 20.000 de tichete valorice, din care 17.000 pentru persoane fizice, iar restul pentru pentru persoane juridice și instituții publice. Bugetul alocat pentru acest an este de 140 de milioane de lei.
Lista producătorilor, importatorilor de autoturisme și distribuitorilor autorizați să participe în anul 2014 la Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național, precum și cea a operatorilor economici autorizați să desfășoare activități de colectare și tratare a vehiculelor scoase din uz, vor fi publicate pe site-ul Fondului pentru Mediu.
La finele săptămânii trecute, ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice, Attila Korodi, a declarat că Programul ‘Rabla’ va debuta în jurul datei de 1 aprilie, iar specula cu tichete valorice va dispărea odată cu repartizarea electronică a acestora.
‘Undeva, după 1 aprilie va fi lansat programul. Va fi schimbată total modalitatea în care românii vor interacționa cu programul. Se va merge numai la comercianții de autovehicule, vor exista tichete electronice și acestea vor fi atrase de către comercianți dintr-o bază națională, fără o distribuire localizată pe județe, ci pur și simplu dacă se întrunesc condițiile — datele mașinii care urmează să fie scoase din uz și datele proprietarului sau ale cumpărătorului pentru care cedează — poate să aibă dreptul să tragă un tichet electronic. În cinci zile trebuie să radieze mașina, iar în alte 25 să se formalizeze un contract de vânzare-cumpărare. Dacă aceste condiții nu se întrunesc, tichetul se întoarce în baza națională. Specula cu tichete va dispărea odată cu introducerea acestui tichet electronic. Ce va rămâne valabil este că dacă doi prieteni se înțeleg, se duc împreună la comerciant, semnează documente declarative asupra faptului că se predă pentru persoana terță, iar datele acestora intră în sistemul național’, a explicat Korodi.
Proiectul de ordin privind derularea programului ‘Rabla’ 2014 prevede ca posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani își vor putea achiziționa, în 2014, o mașină nouă prin programul ‘Rabla’ pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se va aloca electronic.
RABLA 2014 vine cu noutăţi. Ministrul Mediului Attila Korodi a făcut unele precizări legate de desfăşurarea programului Rabla anul acesta. „Se va merge la comercianţi, vor exista numai tichete electronice, care vor fi trase de comercianţi dintr-o bază naţională, fără o distribuire pe judeţe”, a arătat ministrul.
Anul trecut, tichetele Rabla au fost distribuite colectorilor în funcţie de numărul autovehiculelor uzate din fiecare judeţ, criteriu după care urmau să fie distribuite şi dealerilor auto anul acesta, conform proiectului Ghidului de finanţare pentru Rabla pus în dezbatere publică în 5 martie.
În urma dezbaterii publice, s-a hotărât ca toate tichetele să fie la dispoziţia oricărui dealer, în funcţie de cerere.
Totodată, spre deosebire de anul trecut, tichetele nu vor mai fi distribuite în etape, ci vor fi toate disponibile de la lansarea programului.
Anul acesta, cei care vor dori să îşi casesze maşina mai veche de opt ani pentru a beneficia de o reducere de 6.500 de lei la achiziţia unui autoturism nou se vor pezenta direct la dealerul auto de la care sunt interesaţi să cumpere şi se vor înscrie, urmând ca apoi să meargă la un colector pentru casare, la Poliţie pentru radierea autovehiculului şi să revină la dealer pentru a încheia contractul de vânzare – cumpărare.
Cei care vor să îşi caseze vechea maşină, dar nu şi să cumpere o maşină nouă, pot ceda dreptul de folosire a primei de casare altcuiva, cu care trebuie să meargă la dealer. Astfel, atunci când va fi eliberat tichetul electronic, acesta va fi pe numele celui care cumpără autoturismul, a mai precizat Korodi.
Astfel, nemaiexistând fizic tichete, ele nu vor mai putea fi obţinute şi vândute de cei care au de casat o maşină, dar nu vor să cumpere o maşină nouă. În schimb, cei aflaţi în această situaţie trebuie să se înţeleagă din start cu cineva care vrea să cumpere o maşină nouă, căruia să îi cedeze reducerea de 6.500 de lei.
Ministrul a apreciat că „specula” cu tichetele Rabla va dispărea prin noul mod de desfăşurare a programului şi şi-a exprimat convingerea că cei interesaţi vor avea acces la program.
Administraţia Fondului pentru Mediu va aloca un număr de 20.000 de tichete, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru persoane juridice.
După înscrierea la dealer, solicitantul va avea la dispoziţie 30 de zile pentru casarea şi radierea maşinii vechi şi pentru achiziţia celei noi. Dacă nu sunt respectate condiţiile desfăşurării programului, tichetul electronic se întoarce în baza naţională şi poate fi extras de un alt comerciant.
Ministerul Mediului intenţionează lansarea programului Rabla 2014 după data de 1 aprilie, a mai spus ministrul.
Până atunci, au fost dispuse controale la colectorii înscrişi în program, care vor fi efectuate, începând de luni, de reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu şi inspectorii Gărzii Naţionale de Mediu.
„Dorim ca toate vehiculele scoase din uz să meargă pe palierul reciclare şi să nu dispară din evidenţa VSU (vehicule scoase din uz, n.r.)”, a spus Attila Korodi, legat de aceste controale.
Anul trecut, în cadrul programului Rabla au fost alocate 23.000 de tichete, dintre care 20.000 pentru persoane fizice şi 3.000 pentru firme şi instituţii publice. Dintre acestea, au fost valorificate 13.385 prin cumpărarea de maşini noi.
Anterior, între 2010 şi 2012, pentru casare se obţinea un tichet de 3.800 de lei, iar la achiziţionarea autoturismului nou puteau fi folosite până la trei tichete.
În 2010, au fost casate 186.854 de maşini, fiind cumpărate aproape 60.000 de autoturisme noi cu ajutorul tichetelor valorice.
În 2011, au fost scoase din uz 116.641 de maşini vechi şi au fost cumpărate aproximativ 40.000 de vehicule noi.
În 2012, au fost casate 44.857 de autovehicule uzate şi achiziţionate 15.149 de maşini noi, dintre care 4.740 de origine autohtonă. Pentru achiziţionarea autovehiculelor noi s-au utilizat 44.688 de tichete valorice, dintre cele 45.000 alocate.
Potrivit proiectului, în 2014 vor fi disponibile 20.000 de tichete în valoare de 6.500 de lei, bugetul alocat programului fiind de 140 de milioane de lei.
În program vor intra şi autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu 8 ani, faţă de 10 ani ca până acum.
Pentru prima dată, tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie distribuite electronic, în sistemul informatic al AFM, dealerilor validaţi în program, şi nu colectorilor ca până în prezent. Persoanele fizice se vor înscrie în program direct la dealer şi vor merge ulterior să îşi caseze maşina la un colector validat. Ei vor trebui apoi să prezinte dealerului dovada casării pentru a cumpăra maşina aleasă cu reducere.
Nu este însă obligatoriu ca persoana care îşi casează maşina să şi cumpere una nouă, de reducere putând beneficia şi altcineva.
Ca şi anul trecut, pentru stimularea achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei pentru: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100g/km sau achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Tichetele alocate pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). La nivelul fiecărui judeţ, vor fi repartizate în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor/dealerilor validaţi şi situate în respectiva unitate teritorială.
Pentru persoanele fizice, sesiunea de finanţare va fi organizată, potrivit proiectului, în patru etape, fiecare etapă având o durată de câte 60 zile.
În prima etapă, toate tichetele alocate destinate persoanelor fizice vor fi repartizate pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele DRPCIV. În a doua etapă, tichetele aferente fiecărui judeţ rămase neutilizate, precum şi cele alocate pentru care s-au anulat notele de înscriere, vor fi redistribuite în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi din respectiva unitate teritorială. În a treia etapă, tichetele rămase se împart, în mod egal, între punctele de lucru ale producătorilor validaţi din judeţul respectiv. În această etapă, orice producător validat poate ceda tichetele alocate în favoarea unui alt producător validat, cu obligaţia de a informa, în prealabil, AFM. În ultima etapă, tichetele rămase se vor împărti în mod egal, între punctele de lucru. Pot participa doar producătorii validaţi care, în etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate.
În cazul în care la sfârşitul ultimei etape vor rămâne tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.
Proiectul de Ghid de finanţare pentru programul Rabla 2014 este în dezbatere publică pe site-urile MMSC şi AFM timp de 10 zile. Calendarul programului Rabla din acest an va fi comunicat ulterior pe site-urile MMSC şi AFM.
Programul Rabla este un program guvernamental susţinut din fonduri alocate de Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin Administraţia Fondului pentru Mediu. Scopul acestuia este eliminarea din trafic a autovehiculelor vechi şi înlocuirea lor cu altele noi, mai puţin poluante.