Conform unui proiect de lege iniţiat în Camera Deputaţilor, se intenţionează interzicerea achiziţionării, de la persoanele fizice, a metalelor folosite în activitatea feroviară, maritimă, aeriană, rutieră şi în alte sectoare de activitate.
Potrivit iniţiatorilor proiectului, măsura este justificată, pe de o parte, prin faptul că furtul componentelor de cale ferată sau al altor elemente specifice activităţii fluviale, aeriene etc poate conduce la pierderi de vieţi omeneşti, iar pe de altă parte, din cauza amplorii căpătate de acest fenomen al furturilor, concretizat în sute de mii de euro pagubă, în decursul unui singur an.
După cum ne-a precizat comisarul şef Mădălin Stroe, de la Poliţia Transporturi Feroviare Ploieşti, chiar dacă furturile de la infrastructura căii ferate au mai scăzut în primele două luni ale acestui an, ele reprezintă principalele infracţiuni cu care se confruntă angajaţii secţiei.
“Loviturile date la calea ferată au fost, de altfel, până în urmă cu un an, principala cauză a întârzierii trenurilor, existând situaţii în care garniturile feroviare au avut şi întârzieri de trei ore. Cele mai multe infracţiuni de furt au fost comise în zona Brazi-Triaj, acolo unde, de altfel, ne-am axat şi noi raziile. Am încercat, susţinuţi în special de către jandarmii de la Gruparea Mobilă “Matei Basarab“ Ploieşti, să-i prindem pe infractori în flagrant. De multe ori, am şi reuşit acest lucru, şi i-am predat Parchetului, unii dintre ei fiind, deja, condamnaţi de către instanţă. Am alcătuit, de asemenea, şi o bază de date, pentru a avea o evidenţă clară a suspecţilor care ar putea periclita circulaţia pe calea ferată. Uneori, ajungeam să alergăm după ei până în alte zone ale ţării – Braşov, Bucureşti”, ne-a spus comisarul şef Mădălin Stroe.
Aceasta fiindcă, potrivit interlocutorului nostru, nu puţine au fost cazurile în care grupurile infracţionale care dădeau lovituri în Prahova erau din alte judeţe sau din Bucureşti, furtul de componente de cale ferată fiind favorizat, în ultimii ani, şi de lipsa pazei, contractele cu firmele de profil fiind reziliate din cauza lipsei banilor.
În Prahova, ultima acţiune a poliţiştilor de la IPJ Prahova pentru destructurarea reţelelor care se ocupă cu valorificarea fierului vechi a avut loc la sfârşitul lunii februarie 2014. Atunci, poliţiştii prahoveni au efectuat 30 de percheziţii, în patru judeţe, la locuinţele unor persoane suspectate de nereguli în achiziţionarea şi comercializarea de materiale feroase şi neferoase. Prejudiciul a fost estimat la aproximativ cinci milioane de euro.

(F.T.)