Cu toate că trotuarele străzilor centrale din Câmpina sunt prea înguste pentru a permite amenajarea, pe marginea lor, a unor piste de biciclete (s-au făcut studii concludente în acest sens), edilii câmpineni vor să umple străzile municipiului cu biciclete. Reprezentanţii executivului local susţin că, prin acest demers, nu şi-au propus să revoluţioneze transportul urban, ci mai mult să-i confere oraşului Câmpina o atracţie turistică în plus. “Nu vrem să transformăm localitatea noastră într-un orăşel asemănător celor chinezeşti sau vietnameze, unde mai toată lumea merge pe biciclete, ci intenţionăm să diminuăm poluarea şi să încercăm să facem Câmpina mai atractivă din punct de vedere turistic. Dacă acum 150 de ani, documentele vremii asemuiau Câmpina cu un oraş al florilor, de ce nu am putea ajunge, într-un viitor apropiat, un oraş al bicicletelor. În plus, măsura ar putea fi benefică şi pentru sănătatea publică, pentru sănătatea concetăţenilor noştri. Trotuarele din zona centrală nu sunt îndeajuns de late pentru a putea amenaja pe ele piste de biciclete. Spre zonele mărginaşe, trotuarele sunt şi mai înguste, dar traficul rutier este de mai mică intensitate. Ne-am gândit totuşi să luăm exemplul SUA, al Canadei, dar şi al unor ţări importante din Europa Occidentală, unde mersul pe bicicletă, în metropole, dar şi în oraşele mai mici, a intrat, de mult, în obişnuinţa locuitorilor. Din câte cunosc, cele mai extinse sisteme europene de închiriat biciclete se găsesc astăzi în Franţa. Nu ştim încă ce sistem de bike-sharing ar merge cel mai bine la Câmpina, cât va costa închirierea bicicletelor. Ne-am gândit să realizăm, pentru început, cel puţin trei staţii de biciclete. Avem prevăzut în bugetul local din acest an 20.000 de lei pentru întocmirea unui studiu de fezabilitatea privind reţeaua noastră de staţii de biciclete, şi 100.000 de lei pentru realizarea efectivă a acestor staţii. Una dintre ele va fi sigur pe Muscel. Prea multe detalii tehnice nu vă pot da, pentru că suntem abia la început. Vom folosi experienţa şi modelul localităţilor unde sistemul funcţionează”, ne-a declarat viceprimarul Ion Dragomir. Prima idee pentru crearea unui sistem public extins de biciclete de închiriat a apărut, în 1965, la Amsterdam, însă a fost respinsă de consilierii locali. Ulterior, s-a revenit, iar astăzi, Olanda, alături de Danemarca, Franţa, Spania, Marea Britanie, se numără printre ţările unde sunt dezvoltate reţele întinse de biciclete de închiriat. Cu toate vandalizările unor biciclete, reţelele s-au extins continuu. Primele sisteme aveau biciclete legate cu lacăte în staţii, iar dezlegarea lor se făcea prin introducerea unor monede. Astăzi, tehnologiile moderne permit monitorizarea utilizatorilor şi a timpului de închiriere, înregistrarea şi plata făcându-se prin intermediul cardului. Cel mai modern sistem de staţii pentru închiriat biciclete a fost implementat la Paris, în 2007. Folosirea bicicletelor de către populaţie este benefică, deoarece reduce numărul ambuteiajelor din traficul rutier şi îmbunătăţeşte calitatea aerului. Nemaivorbind de faptul că mişcarea în aer liber este sănătate curată !
Adrian BRAD