În urma mai multor analize şi evaluări realizate în baza sesizărilor primite de la consumatori, precum şi după studiul atent al legislaţiei în vigoare, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) din România a constatat că ,,repartitoarele de căldură din apartamente creează jaf în buzunarele cetăţenilor’’.  Astfel, potrivit unei informări a APC, un prim aspect legat de repartitoarele de costuri este faptul că acestea au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24%, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer etc.), dar şi de factori externi (aproximativ 20 de factori – ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa elemenţilor de calorifer, numărul elemenţilor, materialul din care este confecţionat caloriferul, curenţii de aer, debitul agentului termic etc.), factori variabili, imprevizibili, necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care este aplicată corecţia pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii. De asemenea, APC mai arată că respectivele corecţii aplicate citirilor ,,nu sunt certe, unice şi standardizate, ci depind de bunul plac al fiecărei firme producătoare în parte. Metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor nu este metrologică, aşa cum obligatoriu ar trebui să fie, pentru că nu se utilizează citirile directe, ci acestea sunt modificate folosind corecţii ce nu ţin cont de factorii interni şi externi ce influenţează citirea, transformându-se în unităţi de calcul. Se consideră în mod injust că unităţile de calcul sunt proporţionale cu consumul real, consum pe care trebuie să-l achităm ca fiind al nostru”. Tot în această privinţă, APC mai precizează faptul că repartitoarele  nu sunt supuse controlului metrologic, în acest sens explicaţia instituţiilor statului fiind că „furnizarea şi facturarea energiei termice pentru încălzire …, produsă şi distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate …, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoare de energie termică”, respectiv cele de branşament, iar între locatarii unui imobil de tip condominiu repartitoarele de căldură sunt utilizate la repartizarea costurilor, nu la măsurarea consumurilor fiecărui consumator în parte. Potrivit Ordonanţei nr.20 din 21 august 1992 privind activitatea de metrologie, modificată şi actualizată, la art.3 se prevede însă foarte clar : ”Mijloacele de măsurare şi măsurările care sunt utilizate în domenii de interes public privind sănătatea şi siguranţa populaţiei, ordinea publică, protecţia mediului, protecţia consumatorilor, perceperea taxelor şi impozitelor şi corectitudinea tranzacţiilor comerciale, care afectează direct sau indirect viaţa cetăţenilor, se supun controlului metrologic legal, conform prevederilor prezentei ordonanţe.”  ,,Faptul că repartitoarele de costuri sunt mai imprecise decât un termometru de cameră iar noi suntem nevoiţi să achităm facturile de căldură pe baza măsurătorilor înregistrate de aceste repartitoare nu afectează corectitudinea tranzacţiilor comerciale, nu ţine de protecţia consumatorilor, nici de sănătatea  şi siguranţa populaţiei? Toate aceste motive, dar şi multe altele ne fac să afirmăm că repartitoarele determină costuri nereale, pe care suntem obligaţi să le suportăm, deşi nu este normal. Plătim cât consumăm? Evident, nu!“, a  precizat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedintele APC România. Persoanele interesate să afle mai multe detalii despre studiul realizat de expertul APC România pe acest subiect pot accesa link-ul :  https://bit.ly/1icbYhX. Reamintim că prin Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 s-a instituit obligativitatea montării, de către proprietari, a repartitoarelor de costuri. Cei mai mulţi dintre cetăţeni s-au conformat, cu atât mai mult cu cât scopul anunţat a fost reducerea facturilor.
C.D.