Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine – Dan Şova, a declarat, pentru ziarul Prahova, că desemnarea câştigătorului pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov va avea loc pe data de 25 noiembrie.
„După finalizarea procedurii şi desemnarea câştigătorului, vom fi obligaţi să parcurgem perioada de depunere a eventualelor contestaţii şi, conform procedurilor legale, abia după aceea va fi semnat contractul”, ne-a precizat ministrul Dan Şova, şeful Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.
La demararea procedurii dialogului competitiv, în cursa pentru concesionarea lucrărilor pentru sectorul Comarnic-Braşov al autostrăzii A3, s-au înscris patru concurenţi (China Communications Construction Company LTD, Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL, Asocierea Vinci SA – Vinci Construction Grand Projects SAS – Vinci Construction Terrassement SAS – Strabag AG – Strabag SE – Aktor SA – Aktor Concessions SA şi Asocierea Impregilo SpA – Salini SpA). Între timp, firma de construcţii chineză China Communications Construction Company LTD a ieşit din cursa pentru realizarea, prin concesiune, a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov.
În cursă au mai rămas doi competitori importanţi, care îşi pun la bătaie „armele” tehnice şi financiare pentru câştigarea concesiunii: asocierea Vinci SA – Vinci Construction Grand Projects SAS – Vinci Construction Terrassement SAS – Strabag AG – Strabag SE – Aktor SA – Aktor Concessions SA şi asocierea Impregilo SpA – Salini SpA. Procesul de selecţie – care se apropie de final – a unui constructor pentru tronsonul Comarnic- Braşov al autostrăzii A3 vine la câţiva ani după ce fostul ministru al Transporturilor – pedelistul Radu Berceanu – a fost lăsat cu buza umflată la puţin timp după ce semnase un alt contract de concesiune pentru realizarea acestui sector al drumului de mare viteză.
De această dată, procedura aleasă – dialogul competitiv – pare mult mai sigură pentru statul român, în special în privinţa garanţiilor financiare pe care trebuie să le prezinte constructorul care va fi desemnat câştigător al procedurii, dar şi în privinţa termenelor stricte de execuţie a lucrărilor. Potrivit documentaţiei realizate de către organizatorul procedurii dialogului competitiv – Compania de Autostrăzi – tronsonul dintre Comarnic şi Braşov a fost estimat la o valoare de circa 1,5 miliarde de euro, contractul care va fi încheiat urmând să fie – dacă nu vor interveni din nou probleme – primul pentru construirea în regim de concesiune, pe banii investitorului, a unui segment de drum de mare viteză.
Concesionarul va fi obligat să găsească surse de finanţare pentru realizarea proiectului, urmând să administreze autostrada Comarnic-Braşov pentru o perioadă de 30 de ani. Acest tronson este deosebit de dificil de realizat, având în vedere că va fi nevoie de construirea a zeci de poduri şi tuneluri, dar şi a unor viaducte şi pasaje. De altfel, tocmai din cauza dificultăţii, întregul tronson a fost împărţit în două segmente: Comarnic-Predeal şi Predeal – Braşov (Cristian).
Violeta STOICA