Din luna februarie 2014, angajatorii vor avea posibilitatea acordării tichetelor de masă nu doar în forma actuală, adică pe suport de hârtie, ci şi electronic, sub forma unor carduri, potrivit unui act normativ publicat în Monitorul Oficial al României nr. 701 din 15 noiembrie 2013. Tichetele de masă în format electronic vor fi destinate exclusiv acordării alocaţiei individuale de hrană a salariaţilor, deci aceste carduri nu vor putea fi folosite pentru retragerea de numerar. Firmele care urmează să emită tichetele de masă în format electronic trebuie să fie autorizate de către Ministerul Finanţelor.
Conform noilor reglementări, angajatorii au libertatea de a decide dacă acordă tichete de masă şi sub ce formă, în urma consultării cu salariaţii, prin organizaţiile sindicale legal constituite sau prin reprezentanţii salariaţilor, după caz. De asemenea, nu va exista un cont de plăţi al salariatului ataşat cardului. Tichetul de masă în format electronic va fi valabil numai dacă sunt înscrise pe acesta sau sunt stocate într-un alt mod în acesta următoarele informaţii: numele şi prenumele salariatului care este în drept să utilizeze tichetul; numele şi adresa unităţii emitente; date referitoare la perioada de valabilitate; interdicţia de a fi utilizat pentru achiziţionarea de ţigări sau de produse alcoolice. Tichetele de masă în format electronic vor putea fi alimentate exclusiv cu valoarea nominală a tichetelor de masă acordate de către angajator. Unităţile emitente au obligaţia de a transmite angajatorilor lista unităţilor de alimentaţie publică, magazine alimentare, cantine-restaurant sau bufete, corespunzătoare reţelei utilizate, la care salariaţii pot folosi tichetele de masă. La stabilirea acestor unităţi, vor fi avute în vedere calitatea serviciilor şi un nivel cât mai redus al preţurilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime. De menţionat şi faptul că distribuirea tichetelor electronice nu va fi realizată de angajator, aşa cum se întâmplă cu tichetele de masă pe suport de hârtie, ci de către unitatea emitentă.O altă noutate constă în faptul că salariatul are obligaţia să restituie angajatorului, la finele fiecărei luni, precum şi la încetarea contractului individual de muncă, tichetele de masă neutilizate – în cazul celor pe suport de hârtie, sau valoarea corespunzătoare tichetelor de masă neutilizate – în cazul celor pe suport electronic. Totodată, noile reglementări mai precizează că tichetul de masă, indiferent de suportul pe care acesta este emis, trebuie să rămână un bon de valoare cu regim fiscal particular şi să nu fie transformat într-un instrument de plată. Valoarea nominală a tichetelor de masă în format electronic nu va putea fi diminuată în niciun mod. Angajatorul va achita emitenţilor tichetelor de masă electronice atât contravaloarea nominală a tichetelor, cât şi costul emiterii lor pe suport electronic.
C. DUMITRU