După cum ne-a precizat, recent, inspectorul şcolar Tudor Iancu – inspector şcolar cu responsabilităţi privind mangementul resurselor umane, în cadrul Inspectoratului Şcolar Prahova, pentru anul şcolar 2013-2014, în învăţământul din judeţul nostru au fost alocate 9.716 norme, dintre acestea 7.369 fiind norme didactice, iar restul – norme ocupate de personalul nedidactic şi didactic auxiliar. Numărul normelor ocupate de profesori sunt mai puţine cu 47 faţă de cele din anul şcolar anterior, ca urmare a nerealizării a 13 clase de a IX-a, dar şi a comasării unor clase de gimnaziu şi a unor clase primare. Cadrele didactice titulare ocupă, în momentul de faţă, 5.486 de posturi: 3.339 în mediul urban şi 2.147 în mediul rural.
Menţionăm, însă, că în şcolile prahovene predau, în acest an şcolar, 905 profesori suplinitori calificaţi şi 93 de profesori suplinitori necalificaţi: 24 de studenţi şi 69 de profesori cu studii superioare altele decât cele corespunzătoare posturilor ocupate. Pe lângă cele câteva zeci de profesori de limba română care nu au găsit catedre libere pentru specializările lor şi au acceptat posturi de învăţători sau de educatori, la catedră au ajuns şi persoane cu pregătire în domenii precum inginerie, drept sau finanţe. De exemplu, un absolvent al unei facultăţi de management a fost angajat ca învăţător la Valea Cucului, un specialist în contabilitate este învăţător la Zănoaga, o persoană specializată în domeniul Finanţe – Bănci este învăţătoare în satul Albinari, o absolventă specializată în prelucrarea metalelor prin aşchiere – învăţătoare la Valea Târsei, o absolventă de Drept predă…biologie la Ariceştii Zeletin, o persoană calificată să lucreze în administraţia publică predă unor elevi din ciclul primar, la Ciorani, şi lista poate continua. În sfârşit, mai adăugăm că în şcolile din judeţ mai există 76 de profesori asociaţi şi 266 de profesori pensionari. 300 de dascăli care au susţinut concursul de titularizare în acest an şi în anii trecuţi fie nu au reuşit să obţină niciun post anul acesta pentru disciplinele lor (în aceste situaţii se află, de exemplu, profesori de limba română), fie au refuzat catedrele oferite iniţial pentru că naveta era prea dificilă.
Cei care se află în această situaţie şi nu şi-au găsit alte locuri de muncă, între timp, încă mai speră să se elibereze catedre. De la începutul anului şcolar, în Prahova, 14 profesori au renunţat la posturi, iar pentru acestea legea spune că trebuie organizate concursuri de către unităţile şcolare.
Ana MAXIM