Peste 80% dintre agențiile de turism sunt mici – cu vînzări de maximum cîteva sute de mii de lei pe an. Asiguratorii consideră un astfel de produs prea riscant din cauză că multe agenții mici au dat faliment în ultimii ani.

Cum o agenție nu poate funcționa fără asigurare de insolvență apar două situații: fie se închide sau i se retrage licența de către Autoritatea Națională pentru Turism, fie continuă să lucreze „la negru”, fără asigurare, sperând că până la urmă se va găsi o rezolvare a situației și va avea norocul ca între timp să nu fie „victima” unui control.

În România există 3.276 de licențe de agenții de turism, însă doar puțin peste jumătate din acestea sunt și active. Așadar, la un calcul simplu, undeva între 700 și 800 de dintre agenții ar fi în situația în care li s-ar ridica licența de funcționare la un control, pentru că nu au asigruare de insolvență.

Lucia Morariu, președinte ANAT, vorbește de cel puțin trei măsuri care ar putea debloca situația: „Se caută alte modalități de garantare decât cea a asigurărilor. Vorbim despre o scrisoare de garanție bancară sau de un fond național de garantare. De asemenea se poate mări capitalului social. În legătură cu fondul de garantare nu avem pârghiile legale prin care să înființăm și să gestionăm un astfel de fond. O altă măsură care ar putea să rezolve peoblema, împreună cu soluția de mai sus, a fondului de garantare, ar fi mărirea capitalului social: 100.000 lei pentru turoperatori și 20.000 pentru revînzători”.

Nimic nu se poate face însă pe moment până ce nu va fi adoptată Legea Turismului, cu noile definiții pe baza cărora să se gândească o ieșire din situație.

Lucia Morariu speră că va fi pe masa guvernului în săptămâna care începe. Dar cînd va fi adoptată, apoi cât timp va mai lua până se vor reglementa legislativ toate măsurile necesare creării, spre exemplu, a unui fond de garantare, încă nu se știe, potrivit economica.net.