Abandonul şcolar – în creştere, mai ales în rândul elevilor navetişti
Mii de elevi navetişti din Prahova au început şcoala cu teama că, şi în acest an, le vor fi decontate cu mari întârzieri abonamentele pe mijloacele de transport în comun, de către Ministerul Educaţiei Naţionale. La nivelul judeţului, elevii înscrişi la unităţi de învăţământ aflate în alte localităţi decât cele de domiciliu nu şi-au mai primit banii plătiţi pe navetă din primăvara anului trecut !
Pentru că multe familii nu mai reuşesc să facă faţă cheltuielilor cu abonamentele copiilor, abandonul şcolar a crescut. O astfel de situaţie se regăseşte şi la Colegiul Tehnic „Constantin Istrati” din Câmpina. Aici, dintre cei 665 de elevi, aproximativ 80 % sunt navetişti, iar nedecontarea abonamentelor a dus la creşterea numărului de elevi care abandonează şcoala, ne-a precizat directorul colegiului, Ion Necula. „Sunt transportatori care cer şi 200 de lei pe lună pentru un abonament, pe anumite distanţe, iar dacă o familie are doi copii la şcoală şi dispune de două salarii minime pe economie îi este foarte greu să facă faţă cheltuielilor. Unii dintre elevi s-au transferat la licee aflate mai aproape de domiciliu, alţii au rămas acasă, în speranţa că, în anul următor, se va schimba situaţia şi vor putea relua cursurile”, ne-a mai precizat interlocutorul nostru.
Cei mai mulţi dintre absolvenţii instituţiei caută locuri de muncă imediat după ce termină cursurile liceale. În prezent, la Colegiul Tehnic „Constantin Istrati” , an de an, reuşesc să promoveze bacalaureatul doar aproximativ 30% dintre elevi- un procent considerat de conducerea unităţii oarecum firesc, având în vedere că mulţi dintre cei care ocupă locuri în clasa a noua obţin note foarte mici la evaluarea naţională. Îngrijorător este faptul că subiectele de la bacalaureat – mai ales cele de la matematică – au ajuns să sperie tot mai mulţi elevi. 2013 este primul an când, la colegiul amintit, pentru clasa a IX-a de matematică- informatică nu a existat interes din partea candidaţilor, iar aceasta nu s-a putut realiza. „Elevii fug de această specializare, deoarece programa şcolară este mai dificilă, iar pentru absolvenţii de matematică-informatică, examenul de matematică de la bacalaureat este mai dificil. O idee ar fi ca, la anul, în locul acestei clase să înfiinţăm o clasă de ştiinţe ale naturii”, consideră directorul Ion Necula.
În prezent, la clasa a IX-a colegiul pregăteşte viitorii tehnicieni în: gastronomie, industria alimentară, activităţi economice, activităţi de comerţ, instalaţii electrice, automatizări, tehnicieni instalatori pentru construcţii, tehnicieni electronişti. Colegiul Tehnic „Constantin Istrati” din Câmpina s-a numit până în 2009 Grupul Şcolar Industrial de Petrol, instituţia având o vechime de peste 100 de ani.
Ana MAXIM