Chiar dacă, teoretic, potrivit HG 900/2012, Cardul Electronic de Asigurări Sociale de Sănătate trebuia să intre în vigoare de la 1 ianuarie a.c. pentru toţi cetăţenii români de peste 18 ani, nici până în prezent nu se cunoaşte momentul exact în care va fi distribuit către pacienţi, de către cine va fi distribuit sau după ce criterii, existând multe discuţii, controverse sau chiar contradicţii nerezolvate, încă, de autorităţile competente. Una dintre problemele referitoare la cardul electronic de sănătate era legată de faptul că medicii de familie au contestat în nenumărate rânduri prevederea legală conform căreia cădea în sarcina lor ,,distribuţia, verificarea şi validarea cardurilor de asigurat’’. Motiv pentru care, recent, Ministerul Sănătăţii a lansat în dezbatere publică pe propriul site (unde se va afla până pe 27 iulie a.c.) un proiect de modificare a Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, prin care se aduc precizări privind eliberarea şi distribuirea cardului de sănătate. Astfel, potrivit notei de fundamentare a proiectului menţionat, ,,modalitatea de distribuţie a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate va fi prin casele de asigurări de sănătate sau prin furnizorii de servicii medicale din asistenţa medicală primară, pentru cazurile sociale speciale (persoane grav bolnave, nedeplasabile, din localităţi izolate)’’. Tot pe această temă, săptămâna aceasta, preşedintele CNAS, dr. Cristian Buşoi, considera că trebuie să dezvolte un parteneriat cu medicii de familie pentru a distribui cardul de asigurat. “Legea care a fost modificată spune că aceste carduri de sănătate vor fi distribuite de către casele judeţene sau medicii de familie. Vor fi însă judeţe unde, practic, va fi imposibil să facem acest lucru doar prin intermediul caselor judeţene de asigurări de sănătate. Suntem în faza în care explorăm diverse modalităţi, nu vom lua o decizie înainte ca medicii de familie să-şi dea acordul formal”, a detaliat dr. Cristian Buşoiu. În plus, preşedintele CNAS a precizat că primele 200.000 de carduri vor fi gata până la sfârşitul lunii iulie, primele documente urmând să ajungă la populaţie până la sfârşitul verii – începutul toamnei, iar până la sfârşitul anului să fie produse de Imprimeria Naţională 7,5 milioane de carduri de sănătate. De cealaltă parte, recent, Parlamentul a încheiat procedurile legii care va introduce noile acte de identitate (OUG 82/2012), ce urmează să fie promulgată, şi care aduce o altă noutate : contopirea buletinului cu cardul de sănătate, astfel încât să existe un singur document. Astfel, la articolul I punctul 14, după alineatul (2) al articolului 13 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins: „(21) Cartea de identitate şi cartea electronică de identitate permit titularului utilizarea acesteia ca şi card naţional de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă’’, se arată în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 82/2012, pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România. Faţă de toate acestea, Cătălin Tudorache, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Prahova, ne-a declarat: ,,lucrurile în privinţa introducerii cardului electronic de asigurări sociale de sănătate sunt în evoluţie şi nu ne putem pronunţa. Aşteptăm noi dispoziţii ale Casei Naţionale şi ale Ministerului Sănătăţii’’.
C.D.