Corpul de Control al premierului va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie pentru nereguli în atribuirea contractului pentru cardul naţional de sănătate, cu efecte în neimplementarea proiectului şi provocarea unei pagube de peste 1,2 milioane euro, de care ar fi responsabil fostul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Lucian Duţă, informează Guvernul într-un comunicat transmis presei. Neregulile au fost sesizate de către inspectorii Corpului de Control al prim-ministrului în urma unui control efectuat la Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS) şi Imprimeria Naţională ce a avut ca obiective verificarea respectării cadrului organizatoric şi funcţional necesar implementării proiectului privind cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, verificarea respectării dispoziţiilor legale cu ocazia organizării şi desfăşurării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică privind cardul naţional de asigurări sociale de sănătate şi a îndeplinirii atribuţiilor legale de către instituţiile care au avut atribuţii în legătură cu implementarea acestui proiect.
În raport se precizează că, în perioada supusă controlului, funcţia de preşedinte CNAS a fost deţinută de către Lucian Duţă (10 decembrie 2009 – 8 mai 2012) şi Doru Bădescu (25 mai 2012 – 13 iunie 2013), interimatul în perioada schimbării celor doi preşedinţi fiind asigurat de Dorin Ionescu, interimar (director general CNAS, 9-24 mai 2012). Introducerea cardului a fost aprobată în şedinţa de Guvern de pe 1 septembrie 2010, prin memorandum aprobat de premierul de la acea vreme, Emil Boc, fiind iniţiat de ministrul Sănătăţii Attila Cseke, şi preşedintele CNAS, Lucian Duţă. Prin memorandum se stabilesc şi responsabilităţile concrete ce revin CNAS şi Imprimeriei Naţionale dar şi termene limită de realizare: Memorandumul stabilea că activitatea de producere efectivă a cardurilor să înceapă în ianuarie 2011, ritmul preconizat de emitere a acestora fiind de aproximativ 1.000.000 de carduri pe lună (Raportat la numărul de 18,5 milioane de asiguraţi la care se face referire în Memorandum, implementarea la nivel naţional trebuia realizată într-un interval de aproximativ 18 – 19 luni). Cheltuielile pentru eliberarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate urmau să fie suportate de către casa de asigurări de sănătate emitentă, se arată în raportul Corpului de Control al premierului. Ulterior, s-a stabilit printr-o ordonanţă de urgenţă din decembrie 2010 că sumele reprezentând cheltuielile pentru producerea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate să fie suportate atât de către CNAS, cât şi de persoanele asigurate, acestea din urmă trebuind să achite, la primirea cardului, contravaloarea acestuia şi costurile aferente distribuţiei.
În prezent, potrivit unor modificări făcute în iunie 2012 printr-o altă ordonanţă de urgenţă, cheltuielile necesare pentru producerea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate sunt suportate integral din bugetul Ministerului Sănătăţii. Potrivit Corpului de Control, din cauza nerealizării ori realizării cu întârziere a unor activităţi prevăzute în Memorandum, în perioada supusă controlului nu s-a început producerea efectivă a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate, fapt ce a generat un deficit de numerar la nivelul Imprimeriei Naţionale şi a determinat întârzieri în efectuarea plăţilor pentru materii prime, precum şi prelungirea/amânarea termenelor de livrare a produselor.
În ceea ce priveşte dispoziţia ca aceste carduri să fie distribuite exclusiv de Poşta Română, în cadrul controlului s-a constatat că prevederile din Memorandum nu corespundeau reglementărilor în vigoare. Corpul de Control a sesizat că Poşta Română nu avea exclusivitate pentru serviciul poştal ce urma a fi prestat pentru că tariful practicat de operatorul economic pentru acest serviciu era mai mare decât tariful pentru care autoritatea competentă a acordat un drept exclusiv. “Ca urmare, preşedintele C.N.A.S. şi directorul general al C.N. «Imprimeria Naţională» S.A. nu trebuiau să iniţieze această procedură de achiziţie publică şi să aprobe documentaţia de atribuire în acest caz, întrucât, potrivit reglementărilor legale în vigoare, se impunea derularea unei proceduri concurenţiale, prin care să fie stabilită modalitatea de expediere a cardurilor de asigurări sociale de sănătate şi operatorul economic prestator al serviciilor poştale şi de curierat. Procedând în acest mod, reprezentanţii C.N. «lmprimeria Naţională» S.A. şi ai C.N.A.S. au împiedicat realizarea unei etape importante în procesul de implementare a cardurilor şi în circuitul de producere, personalizare şi livrare a acestora”, se arată în raport.
Inspectorii îl acuză pe Lucian Duţă, directorul CNAS la acea vreme, că nu şi-a îndeplinit următoarele obligaţii asumate prin Memorandum: nu a întreprins măsurile necesare pentru iniţierea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare cu lmprimeria Naţională şi încheierea cu aceasta a contractului privind producerea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate; nu a întreprins măsurile necesare elaborării, în termen, a caietului de sarcini privind soluţia informatică a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate ce era în sarcina comisiei constituite prin Ordinul preşedintelui C.N.A.S. nr. 697/2010; a emis, cu întârziere de 7 luni faţă de termenul stabilit în Memorandum, Ordinul privind specificaţiile informatice ale sistemului naţional al cardurilor naţionale de asigurări sociale de sănătate.
În opinia inspectorilor, faptul că fostul preşedinte CNAS Lucian Duţă şi-a îndeplinit defectuos atribuţiile a condus la situaţia în care proiectul privind introducerea cardurilor de sănătate nu a mai fost aplicat nici până la sfârşitul anului 2012, acestea constituind posibile fapte de natură penală.