Primaria Municipiului Ploiesti, prin Serviciul Public Finante Locale, anunta contribuabilii ploiesteni ca prin Ordonanta de Urgenta nr.80/26.06.2013 privind taxele judiciare de timbru, s-au modificat cuantumul taxelor judiciare de timbru si modalitatea de restituire a acestora.
Cuantumul taxelor judiciare de timbru se stabileste de catre instanta de judecata.
Taxele judiciare de timbru se platesc de debitorul taxei în numerar la casieriile noastre situate în B-dul Independentei nr. 16, Str. Basarabi nr.5; Soseaua Vestului nr. 19; în incinta Halelor Centrale, etaj 1- la sediul Directiei de Gestiune Patrimoniu si în incinta Tribunalului Prahova – str. Gh. Lazar nr.6.
Totodata s-au instituit reglementari noi privind modalitatile de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbre. Acestea se restituie, dupa caz, integral, partial sau proportional, la cererea petitionarului adresata instantei judecatoresti, în urmatoarele situatii:
a) când taxa platita nu era datorata;
b) când s-a platit mai mult decât cuantumul legal;
c) când actiunea sau cererea ramâne fara obiect în cursul procesului, ca urmare a unor dispozitii legale;
d) când actiunea corect timbrata a fost anulata în conditiile art. 200 alin. (3) din Codul de procedura civila sau când reclamantul a renuntat la judecata pâna la comunicarea cererii de chemare în judecata catre pârât;
e) când, în procesul de divort, partile au renuntat la judecata ori s-au împacat;
f) când contestatia la executare a fost admisa, iar hotarârea a ramas definitiva;
g) în cazul în care instanta de judecata se declara necompetenta, trimitând cauza la un alt organ cu activitate jurisdictionala, precum si în cazul respingerii cererii, ca nefiind de competenta instantelor române;
h) când probele au fost administrate de catre avocati sau consilieri juridici;
i) în cazul în care participantul la proces care a fost recuzat se abtine sau daca cererea de recuzare ori de stramutare a fost admisa;
j) în alte cauze expres prevazute de lege.
În acest sens, noutatea adusa de actul normativ este faptul ca cererea de restituire se adreseaza instantei judecatoresti la care s-a introdus actiunea sau cererea.
Cererea de restituire solutionata de instanta de judecata va fi depusa în vederea restituirii la unitatea administrativ-teritoriala la care a fost achitata taxa.
Astfel, la registratura Serviciului Public Finante Locale Ploiesti, contribuabilul va anexa la cererea de restituire documentele emise de instanta de judecata, copie carte de identitate. Totodata în cererea de restituire va preciza si modalitatea de virare a sumelor, în cont bancar sau prin casieriile institutiei.
Alta modificare adusa prin Ordonanta de Urgenta se refera la faptul ca sumele reprezentând taxe judiciare de timbru nu se mai fac venit exclusiv la bugetul local, ci 30% din sumele colectate se vireaza catre bugetul de stat. Aceasta cota, începând cu data de 1 ianuarie 2014, se majoreaza la 45%.