Se apropie examenele de bacalaureat şi cele de evaluare naţională, iar în cazul multor tineri a apărut deja stresul, la gândul că trebuie să recapituleze şi să aprofundeze, în câteva săptămâni, foarte multă materie. În încercarea de a-i ajuta, am întrebat-o pe Claudia Dulu, consilier şcolar – profesor psiholog în cadrul Colegiului Naţional “Nichita Stănescu” din Ploieşti, ce ar trebui să facă elevii pentru a reuşi să asimileze toate informaţiile şi să obţină rezultate bune la examene. “Până la un anumit punct, stresul este necesar. Este vorba despre stresul «bun», sau eustresul, care menţine creierul în alertă şi îl ajută să se mobilizeze. Numai că, după un anumit prag, apare stresul «rău» sau distresul, care provoacă un adevărat blocaj psihologic. De aceea, recapitularea materiei ar trebui să se realizeze pe baza unui program bine articulat, din care să nu lipsească timpul de odihnă şi recreerea. Putem vorbi despre un program «personalizat» scris pe hârtie, afişat într-un loc vizibil şi care să cuprindă clar secvenţele orare de învăţat şi de recreere ce trebuie şi respectate. Materia de recapitulat ar trebui şi ea «dozată» în funcţie de volum şi de cât de bine este cunoscută/stăpânită sau nu”. Potrivit interlocutoarei noastre, elevii trebuie să afle ce tehnici de învăţare li se potrivesc cel mai mult. Ei pot folosi, de exemplu : testele recapitulative, metoda întrebărilor, metoda RICAR (răsfoire, întrebări, citire activă, amintire şi recapitulare ), autocorectarea etc. La cabinetele de consiliere şcolară, elevii primesc sfaturi pentru a parcurge cu bine această perioadă dificilă. “Noi desfăşurăm din timp activităţi individuale şi de grup care au ca temă tehnici şi stiluri de învăţare. La începutul fiecarui ciclu de învăţământ, aplicăm chestionare prin care copiii îşi descoperă stilul de învăţare, iar rezultatele sunt anexate la coperta cataloagelor, profesorii adaptându-şi şi ei predarea în funcţie de dominanta stilurilor clasei respective. În clasa a X-a se studiază “Psihologia” şi se insistă pe relaţia memorie-învăţare; copiii sunt familiarizaţi din timp cu aceste aspecte. Poate că ar trebui să insistăm, însă, mai mult, pe aspectul motivaţiei în învăţare”, ne-a mai precizat Claudia Dulu.

Riscurile abuzului de energizante

Atenţie! Obiceiul de a “îngrăşa porcul în ajun”, învăţând 8-10 ore pe zi în săptămâna dinaintea examenului, nu este recomandat, deoarece apare suprasolicitarea şi există riscul ca elevul să nu mai poată reţine informaţii din primele subiecte învăţate, ne-a mai precizat Claudia Dulu. Nici învăţatul în timpul nopţii nu este o idee bună. “Organismul are nevoie de odihnă. Or, ştim cu toţii că, după un somn bun, învăţarea este mult mai eficientă. Ora de culcare nu ar trebui să depăşească orele 23.00, iar durata somnului să fie de circa 8-9 ore. Învăţatul în timpul nopţii – mai ales dacă acest fapt este frecvent – conduce la destabilizarea ritmurilor zilnice. Şi să nu uităm că… examenele se dau ziua! Iar organismul se va obişnui să dea randament noaptea, iar ziua se va odihni. Insomniile se pot instala nedorit de repede (adormitul greu, trezitul peste noapte, agitaţia…). Acestea atrag şi dereglările alimentare, care conduc la creşterea sau la scăderea nedorită în greutate”, ne-a mai spus interlocutoarea noastră. În ziua de dinaintea examenului este recomandată odihna activă, iar noaptea de dinaintea examenului nu trebuie dedicată studiului. Cel mai dăunator aspect în pregătirea unui examen îl reprezintă, potrivit interlocutoarei noastre, suprasolicitarea, care duce la stres, iar acesta, la rândul său, creează panică. Totodată, este bine să uitaţi de consumul de cafea şi de băuturi energizante, dacă vă pregătiţi pentru examen, deoarece acestea induc efecte amăgitoare.
Succesul la examene al elevilor poate fi influenţat şi de atitudinea părinţilor acestora. “În primul rând, părinţii ar trebui să încerce să evite profeţiile de genul «N-o să iei examenul, nu munceşti destul, ai să vezi, o să mă faci de râs…» apoi să le arate copiilor şi punctele lor tari, spunându-le: «Ce frumos ai progresat», «îmi place cum te mobilizezi», «nu-mi închipuiam că ai atâta forţă». De asemenea, este bine să încerce măcar în perioada aceasta stresantă să renunţe la monologuri şi la repetarea obsesivă a întrebării «Ai învăţat ?», să încerce să le neutralizeze emoţiile discutând despre ele, insuflându-le tinerilor încredere, arătându-le că îi susţin. Totodată, este bine să îi asigure pe copii că, dincolo de rezultat, aceştia sunt iubiţi şi apreciaţi”, ne-a mai precizat interlocutoarea noastră.

Ana MAXIM