Din dorinţa de a găsi rapid şi fără prea multă bătaie de cap locuinţa perfectă, multe persoane apelează la serviciile unui agent imobiliar, fără să ia în calcul însă, dacă acesta este acreditat sau nu. Acreditarea unui broker imobiliar este importantă mai ales dacă o persoană se află în situaţia de a fi fost înşelată şi doreşte să tragă la răspundere un astfel de prestator de servicii. De asemenea, un amănunt de care e bine ca fiecare să ţină cont este acela că brokerii imobiliari acreditaţi folosesc contracte standardizate elaborate de Asociaţia Brokerilor Imobiliari (ABI), documente realizate în conformitate cu legile din domeniu, prin care se oferă, în acelaşi timp, şi protecţie consumatorilor în domeniul imobiliar. Cu alte cuvinte, clienţii care semnează contracte standardizate ABI pot fi siguri că acestea nu conţin clauze abuzive.
În plus, trebuie precizat faptul că în cadrul ABI funcţionează şi o Comisie de Etică şi Litigii care supraveghează aplicarea întocmai a contractelor şi respectarea Codului Etic al asociaţiei şi Standardului Imobiliar European. Ca urmare, orice client nemulţumit de conduita unui broker imobiliar se poate adresa asociaţiei, iar comisia va analiza sesizarea respectivă putând dispune retragerea acreditării respectivului broker.
Potrivit comisiei respective, cele mai întâlnite probleme sunt legate de încasarea anticipată a comisionului, fără a stipula clar condiţiile în care sumele plătite în avans se returnează; pierderea avansului plătit de cumpărător din cauza neglijenţei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile; inducerea în eroare a clienţilor cu privire la costurile suplimentare pe care aceştia trebuie să le suporte la încheierea tranzacţiei. De asemenea, un alt aspect important vizează dezinformarea clienţilor, mai ales în ceea ce priveşte detaliile prevăzute de legislaţia protecţiei consumatorilor, respectiv nu se specifică informaţii despre preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare, deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care, în mod rezonabil, putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor sau situaţia juridică a imobilului. În plus, în mod frecvent contractul de prestări servicii folosit de unii agenţi imobiliari nu conţin clauze prevăzute de legislaţia pentru protecţia consumatorilor, ca de exemplu: condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral; condiţiile în care contractul poate fi reziliat; nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmează să se încheie; precizarea situaţiilor în care consumatorul datorează comision agenţiei imobiliare. ,,Avertizăm consumatorii să fie foarte atenţi la semnarea contractului cu agenţia şi să aibă în vedere că agenţia imobiliară nu poate solicita, din partea consumatorului, plata comisionului în oricare dintre următoarele situaţii: când între consumator şi agenţia imobiliară nu este încheiat un contract de intermediere; când contractul de vânzare-cumpărare/închiriere nu s-a încheiat; când contractul nu are stipulată clauza de exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fără participarea agenţiei imobiliare. De asemenea, la art. 9.10 din ordonanţa 174/2008 se specifică foarte clar că nu se permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans’’, se arată într-un comunicat de presă al ABI, recent dat publicităţii.
C. DOBRE