Legislaţia actuală referitoare la organizarea licitaţiilor publice – despre care majoritatea autorităţilor contractante, dar şi reprezentanţi guvernamentali, afirmă că are nevoie de modificări importante – dă naştere unor situaţii care complică procedurile de achiziţie. În cazul în care aceste proceduri de achiziţie sunt strict legate de implementarea unor proiecte cu finanţare europeană, organizatorii licitaţiilor publice sunt nevoiţi să respecte termene foarte clare.

Primăria municipiului Ploieşti a lansat, la sfârşitul lunii februarie, primele două proceduri de achiziţie pentru încheierea contractelor de lucrări pentru etapa întâi de reabilitare a căii de rulare a tramvaielor 101 şi 102. Deoarece şi în aceste cazuri este vorba despre fonduri europene, cu cât mai repede se încheie contractele de lucrări, cu atât mai bine. Însă numărul mare de firme interesate de participarea la licitaţie şi cererile de clarificare au decalat data la care se vor deschide ofertele. Mai mult decât atât, o firmă austriacă a depus câte o contestaţie pentru fiecare dintre cele două proceduri de achiziţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), prin care solicita anularea unor… răspunsuri la clarificări. În această privinţă, reprezentanţii CNSC au dat dreptate autorităţii contractante – Primăria Ploieşti – şi au respins ca nefondate cele două contestaţii, decizând continuarea procedurii.
Astfel, deschiderea ofertelor pentru etapa întâi de modernizare a liniilor tramvaiului 102 va avea loc pe 22 mai, iar pentru traseul tramvaiului 101 – pe 27 mai.
Municipalitatea ploieşteană a reuşit, de la începutul acestui an, să semneze contractele de finanţare europeană pentru reabilitarea şi modernizarea căii de rulare şi a infrastructurii aferente pentru ambele tramvaie care circulă în oraş. Lucrările vor fi efectuate pe etape, având în vedere că în unele zone nu va fi posibil să se lucreze sub trafic, iar circulaţia rutieră în municipiul Ploieşti ar putea să devină un coşmar pentru şoferi.
Valoarea totală estimată a contractului pentru tronsonul tramvaiului 102 cuprins între Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti şi intersecţia cu Bulevardul Republicii (etapa I) este de 44,18 milioane de lei fără TVA, din care circa 42,8 milioane reprezintă cheltuielile pentru investiţia de bază. Pentru etapa I de reabilitare a traseului tramvaiului 101– lucrări finanţate, ca şi în cazul traseului tramvaiului 102, din fonduri europene– valoarea contractului este estimată la circa 25,4 milioane de lei fără TVA, iar durata efectuării reabilitării este de circa 12 luni.
În ambele cazuri, criteriul de atribuire a contractului va fi „preţul cel mai scăzut”, procedura aleasă pentru selectarea ofertantului câştigător fiind licitaţia deschisă.
Violeta STOICA