Dacă sunteţi în situaţia de a vă angaja un credit financiar şi, ca atare, apelaţi la instituţiile bancare, e bine de ştiut că, uneori, nu sunt prezentate toate datele în oferte sau nu sunt trecute toate costurile pentru serviciile prestate. Cel puţin acestea sunt doar câteva dintre neregulile scoase la iveală la ultimul control al comisarilor de la Protecţia Consumatorilor, desfăşurat la nivel naţional, în primul trimestru al acestui an. “Există bănci care nu prezintă, în oferte sau chiar în contracte, toate costurile pentru serviciile prestate. Ţinând cont de perioada economică pe care o parcurgem şi de dificultăţile financiare pe care le avem noi toţi în a returna creditele, serviciile financiare trebuie să fie transparente, fără ambiguităţi ce pot submina încrederea consumatorilor” – a ţinut să pecizeze prahoveanul Bogdan Cristian Nica, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, după finalizarea acestui control. În acest context, comisarii de la Protecţia Cosumatorilor Prahova au verificat, timp de aproape două săptămâni, respectarea prevederilor legale la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către unităţile bancare. Astfel, 11 bănci din judeţ au fost luate la puricat, iar la final, în urma neregulilor constatate, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 120.000 de lei. Potrivit comisarilor CJPC Prahova, toate unităţile bancare controlate completează şi emit în scris formularul “Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, însă nu toate instituţiile financiare respectă prevederile actelor normative în vigoare privind informaţiile corecte, în sensul că nu se fac menţiuni precum: graficul de rambursare se poate elibera la solicitarea clientului, valoarea creditului se compune şi din “posibile costuri”, în plus nu se defineşte clar conceptul de “acceptare tacită”. La o instituţie bancară din judeţ s-a constatat faptul că în conţinutul pachetului de credit de nevoi personale era menţionat că: anumite costuri se pot modifica prin decizia băncii, că se pot practica comisioane unice şi pentru eliberarea de adeverinţe legate de credit, că băncile pot utiliza “metode de ajustare” ale costului de credit – toate acestea conducând la afectarea intereselor economice ale consumatorilor şi, în final, la creşterea costului creditelor. La anumite bănci, consumatorii nu erau informaţi asupra comisioanelor unice practicate, precizându-se că la soldul curent al creditului se aplică comisionul de administrare. La alte unităţi bancare se menţiona că recuperarea anumitor datorii, debite, se face într-o ordine în defavoarea consumatorului, în sensul că se prevede încasarea, cu prioritate, a dobânzii penalizatoare, dobânzii restante, comisioane şi abia la urmă creditul restant, fapt ce conduce la generarea de alte întârzieri şi calcul de penalităţi. Totodată, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, comisarii au emis şi o serie de sfaturi în acest sens. Astfel, în primul rând, înainte de vă angaja un credit, e bine să obţineţi informaţii complete referitoare la condiţiile de creditare, să comparaţi ofertele de pe piaţă şi să luaţi decizia ţinând cont de nevoile şi de posibilităţile financiare de care dispuneţi pentru restituire. De asemenea, trebuie reţinut faptul că orice credit funcţionează prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. care se adaugă la cele aferente creditului. La lichidarea creditelor, fiecare trebuie să solicite băncii încetarea contractului, închiderea contului şi emiterea unei adrese care să ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi.
C. D.