Nu vă puneţi viaţa în pericol pentru un „câştig” de câţiva lei !
Concluzia ultimului raport privind transportul ilicit de pasageri desfăşurat de persoane fizice cu autoturisme personale atât pe teritoriul României, cât şi în afara acestuia a fost prezentată recent în cadrul ultimei şedinţe a consiliului director al Federaţiei Operatorilor Români de Transport – FORT. Astfel, din analiza FORT, raportat la ultimele 12 luni, a rezultat că transportul de pasageri fără forme legale a crescut de la 18 % – în luna martie 2012 la peste 25 % – în martie 2013. ,,Din păcate, situaţia aceasta a creşterii fenomenului de transport ilicit de pasageri nu este una izolată. Ci în condiţiile unor lacune legislative, se poate vorbi despre un fenomen la nivel naţional, de la care Prahova nu face excepţie, aici fiind înregistrată o creştere cu peste 25%. De aceea, călătorii trebuie să înţeleagă că se expun unor riscuri – condiţii improprii, nesiguranţă – ba chiar îşi pun viaţa în pericol, atunci când aleg să meargă cu astfel de curse ilegale doar pentru câţiva lei mai puţin’’, ne-a precizat Alin Negoiţă, secretarul Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Rutieri Muntenia Trans. ,,În Parlamentul României iniţiativa de modificare a legislaţiei pentru a putea aplica măsuri concrete împotriva transportului ilicit cu autoturisme – şi anume propunerea pentru completarea art. 55, punctul 5 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi închiriere (având Plx 206/2011) – este abandonată în sertarele comisiei de industrii şi servicii. Între timp, pe şoselele României, dar şi în afara graniţelor ţării, au loc evenimente rutiere tragice, în care sunt implicate aceste mijloace de transport al persoanelor fără ca autorităţile să dezvăluie faptul că pasagerii se aflau în autovehicule pirat’’, se arată într-un comunicat de presă al FORT pe aceeaşi temă. Totodată, reprezentanţii FORT mai arată, în acelaşi document, că ,,având «sprijinul» Registrului Auto Român, sute de autovehicule au fost modificate pentru a reduce (în acte) numărul de locuri, ocolind astfel obligaţiile legale ce se impun autovehiculelor de peste 8+1 locuri. Alte mii de autoturisme 8+1 se pregătesc, în perioada următoare, de transformare în autoturisme cu 7+1 locuri, pentru a evita ultimele modificări legislative. Cei mai interesaţi de acest fenomen ar trebui să fie reprezentanţii Ministerului de Finanţe, ai celui de Interne, respectiv Ministerului Transporturilor, însă aceştia ridică din umeri şi nu fac nimic pentru intrarea în normalitate. Între timp fenomenul se extinde, iar bugetul de stat pierde anual, direct şi indirect, milioane de euro, în timp ce transportatorii legali sunt sufocaţi de corupţie, proasta legislaţie şi obligaţii financiare din ce în ce mai mari.’’
În opinia reprezentanţilor FORT ultima soluţie pe termen scurt este elaborarea unui material de informare ce va fi pus la dispoziţia călătorilor, în speranţa că aceştia vor înţelege riscurile la care se expun dacă apelează la “serviciile” falşilor transportatori. Vă redăm în continuare câteva dintre recomandările din materialului de informare: ,,Singura formă legală de transport pasageri prin cursa regulată în trafic judeţean şi interjudeţean este aceea desfăşurată de operatori de transport licenţiaţi pentru astfel de activităţi. Un transportator licenţiat deţine permanent asigurare valabilă pentru pasageri şi bagaje. Autovehiculele sunt clasificate pe categorii de confort şi sunt dotate cu aer condiţionat sau climă obligatoriu începând cu data de 01.05.2013. Conducătorii auto deţin atestat profesional şi sunt verificaţi periodic din punct de vedere medical şi psihologic. Apelând la servicii de transport neautorizate sunteţi expuşi permanent pericolelor generate de starea autovehiculelor şi conduita şoferilor amatori. Nu vă puneţi viaţa în pericol apelând la cei aflaţi în afara legii pentru o reducere de câţiva lei!”.
C. D.














