Până în prezent, 11 asociaţii de proprietari din Ploieşti au solicitat înscrierea în programul de anvelopare a blocurilor şi, implicit, finanţarea acestor lucrări, în conformitate cu ultimul ghid în vigoare al solicitantului privind reabilitarea termică a blocurilor cu fonduri de la UE. Asociaţiile de proprietari interesate de reabilitarea imobilelor în noile condiţii trebuie să ştie că mai au timp doar până la sfârşitul lunii mai, să mai depună, la Direcţia Tehnic – Investiţii din cadrul Primăriei Ploieşti, cereri de finanţare, la care trebuie ataşate, neapărat, şi câteva documente (hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari, tabelul proprietarilor şi contractul încheiat între municipiul Ploieşti şi Asociaţia de Proprietari). ,,Trebuie menţionat că, deşi există 11 asociaţii de proprietari care vor să participe la programul de reabilitare a blocurilor, din păcate, doar patru dintre ele se încadrează în cerinţele impuse. Este o metodologie destul de greoaie – de pildă, dacă există doar o scară dintr-o asociaţie care doreşte reabilitarea trebuie precizat că finanţarea e acceptată doar în cazul în care toate scările respectivei asociaţii sunt de acord cu efectuarea lucrărilor. Mai există şi situaţii când nu toate persoanele dintr-un bloc sunt disponibile să semneze pentru reabilitare, fie pentru că sunt plecate în străinătate sau din alte motive, însă tabelul cu semnăturile tuturor proprietarilor este obligatoriu’’, ne-a explicat Mariana Stoichiţă, şeful Serviciului Investiţii din cadrul Primăriei Ploieşti. Potrivit interlocutoarei noastre, toate cererile vor fi trimise mai departe către Agenţia de Dezvoltare Regională Sud Muntenia, urmând ca acolo să se stabilească dacă dosarele respective vor fi acceptate pentru finanţare sau nu, şi, în limita fondurilor disponibile, să se semneze apoi contractul de finanţare. Abia după aceea se poate vorbi despre începerea efectivă a lucrărilor în acest sens.
Reamintim că, pe tema reabilitării, reprezentanţii Uniunii Asociaţiilor de Proprietari Prahova, precum şi administratori şi preşedinţi de asociaţii de proprietari din Ploieşti au fost invitaţi în luna noiembrie 2012 de către municipalitate pentru a li se prezenta condiţiile noului ghid al solicitantului privind reabilitarea termică a blocurilor. Potrivit acestuia, din acest an, creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, se poate realiza numai cu contribuţie financiară europeană, completată de o cotă ce revine primăriilor, precum şi de o contribuţie minimă din partea proprietarilor. Astfel, finanţarea – care include atât lucrările de intervenţie, cât şi realizarea auditului energetic şi a expertizei tehnice – va fi asigurată în proporţie de 60% din fonduri UE şi din alocaţii de la bugetul de stat, iar restul de 40% reprezintă contribuţia însumată a consiliilor locale şi a asociaţiilor de proprietari. Contribuţia proprie a autorităţilor administraţiei publice locale se stabileşte pe baza unor criterii socio – economice, în limita a maximum 30% din valoarea lucrărilor, care se aprobă prin hotărâre a consiliilor locale şi, în completare, restul finanţării provine din fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari constituit în acest sens. Cota de contribuţie a proprietarilor nu poate fi mai mică de 10% din valoarea lucrărilor, însă aceasta se calculează în funcţie de venitul net lunar pe membru de familie. Totodată, se prevede şi posibilitatea ca primăriile să preia sarcina financiară a asociaţiilor de proprietari, dar cu recuperarea ulterioară a sumelor, în termen de maximum 10 ani. Potrivit datelor Ministerului Dezvoltării, alocarea financiară (FEDR + Buget de stat, reprezentând 60% din valoarea eligibilă) pentru domeniul major de intervenţie 1.2 „Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe” pentru perioada 2007-2013 este de 182,40 milioane euro, fiind repartizată pe cele opt regiuni de dezvoltare în mod egal. Astfel, alocarea financiară ce revine fiecărei regiuni este de 22,80 milioane euro (FEDR + Buget de stat, reprezentând 60% din valoarea eligibilă).
C. DOBRE