Cunoasterea perceptiei opiniei publice vizavi de calitatea actului de justitie a fost o preocupare constanta a Curtii de Apel Ploiesti. In acest sens, la nivelul instantei a fost derulat, in intervalul 21-28 noiembrie 2012, un sondaj avand drept scop evaluarea actului de justitie infaptuit la nivelul instantei. Demersul a fost realizat in contextul in care Curtea de Apel Ploiesti este instanta-pilot in cadrul Proiectului „Determinarea si implementarea volumului optim de munca al judecatorilor si grefierilor/ asigurarea calitatii activitatii instantelor”, derulat de CSM si East –West Management Institute, cu spijinul Bancii Mondiale. Repondentii au fost impartiti pe categorii – justitiabili, procurori, avocati si mass-media, iar metoda de evaluare a fost ancheta pe baza de chestionare. Acestea din urma au vizat functionarea instantei in general; modul de gestionare a dosarelor; atitudinea si comportamentul judecatorilor in sala de sedinta; profesionalismul acestora si calitatea hotararilor, precum si comportamentul si atitudinea personalului auxiliar in realizarea atributiilor. Raspunsurile au fost formulate pe o scala de cinci trepte, de la “foarte multumit” la „nu am o opinie”.
Cu referire al parerile justitiabililor vizavi de “functionarea instantei in general”, a reiesit ca 68,75% dintre acestia s-au declarat “partial multumiti”. Tot “partial multumiti” au fost 53,12% vizavi de “modul de gestionare a dosarelor si circuitul acestora”, de colaborarea cu judecatorii (50%), de personalul si functionarea instantei (71,87%).
Totodata, 68,75% dintre justitiabili au fost “in acord total” ca judecatorii s-au comportat respectuos in sala de judecata, 56,25% au precizat ca sunt total de acord cu afirmatia ca “a fost usor de inteles ce au intrebat sau au raspuns judecatorii”, 75% au considerat ca „judecatorii au permis tuturor partilor implicate intr-un proces sa isi exprime opinia”. Un procent destul de mic (6,25%) dintre justitiabili si-au aratat nemultumirea fata de impartialitatea judecatorilor.
Justitiabilii chestionati au fost, in schimb, “foarte multumiti” – procent de 78,87% – de faptul ca judecatorii au acordat atentie diferitelor puncte de vedere exprimate in proces, si peste doua treimi dintre ei (78,12%), de faptul ca magistratii instantei au dat o solutie scrisa clar, cuprinzatoare si bine argumentata.
In ceea ce priveste parerile procurorilor implicati in sondajul Curtii de Apel Ploiesti, 75% dintre cei chestionati au spus ca “sunt multumiti de functionarea instantei, in general”, acelasi procent reiesind si in cazul celor care si-au exprimat parerea vizavi de “gestionarea dosarelor si circuitul acestora, precum si de colaborarea cu judecatorii”.
In ceea ce-i priveste pe avocatii care au participat la sondaj, s-a evidentiat ca, referitor la functionarea instantei, 52% dintre ei sunt “partial multumiti”, iar 50% dintre ei – tot partial multumiti de “colaborarea cu judecatorii si cu personalul si functionarii instantei”.
Cu afirmatia “judecatorii au permis tuturor partilor implicate sa isi exprime opinia” au fost de acord 52% dintre repondentii – avocati.
Fl. TANASESCU