In judet exista doar 10 cabinete logopedice interscolare – situate in Ploiesti, Campina, Sinaia, Mizil, in cadrul carora lucreaza 11 specialisti, in conditiile in care populatia scolara prahoveana numara peste 100.000 de elevi si de prescolari. In primul semestru al anului scolar 2012-2013, profesorii logopezi au depistat 1.628 de prescolari si elevi cu tulburari de limbaj, potrivit unui raport intocmit de Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Prahova. 372 de copii au participat la sedinte de terapie logopedica, iar cei mai multi dintre ei (151) au varsta de cinci ani. Dintre scolarii si prescolarii inclusi in programul de corectare a problemelor de limbaj, 246 prezentau tulburari complexe de limbaj, 99 de copii – tulburari simple, sase – probleme aparute pe fondul unor deficiente senzoriale (hipoacuzii), 12 – dificultati asociate (dificultati de comunicare, deficit atentional sever, parapareze), noua – deficiente de limbaj pe fond de debilitate mintala. Specialistii au reusit sa corecteze problemele a 73 dintre elevi si prescolari si sa amelioreze tulburarile de limbaj a 299 de copii. Prioritatea au constituit-o cazurile medii si grave, deoarece acestea presupun o interventie de lunga durata.
Logopezii – care au evaluat in primul semestru al acestui an scolar 14.131 de copiii din unitatile de invatamant prahovene – atrag atentia ca tulburarile de limbaj se mentin cu o frecventa ridicata in randul copiilor prahoveni (11,52% din populatia investigata). In anul scolar 2011-2012, acest procent a fost de 10,18 %, iar in anul scolar 2010-2011 – de 8,22 %. Pe de alta parte, specialistii au facut eforturi sa includa in activitatea de depistare a problemelor de limbaj un numar mai mare de elevi decat in anii trecuti. Chiar si asa, din cauza numarului redus de specialisti din cabinetele logopedice interscolare, in continuare beneficiaza de evaluari un numar redus de copii de varsta scolara si de varsta prescolara mica, la nivelul judetului, potrivit raportului CJRAE. Asta se intampla in conditiile in care fiecare profesor logoped a dublat sau chiar a triplat norma prevazuta in legislatia in vigoare in primul semestru al acestui an scolar. Conform regulamentului -cadru privind organizarea si functionarea centrelor si a cabinetelor logopedice interscolare, un specialist acopera o zona de interventie de cel putin 500 de copii/elevi din gradinite si din clasele I-IV. Or, populatia investigata in perioada mentionata a fost de aproape trei ori mai mare decat cea prevazuta in regulament. „Numarul redus de posturi didactice din domeniul logopediei determina necesitatea extinderii zonei de competenta specifica fiecarui cabinet/ profesor logoped si, implicit, eforturi suplimentare din partea profesorilor din reteaua cabinetelor logopedice interscolare”, se arata in document.
Ana MAXIM