Descentralizarea administrativa si financiara prin definitivarea unui calendar riguros care sa contina repartizarea responsabilitatilor intre administratia publica centrala si cea regionala locala, realizarea transferului de competente in cadrul unui proces stabil si transparent, evitarea dezechilibrelor financiare si asigurarea continuitatii furnizarii serviciilor publice se numara printre prioritatile Guvernului Ponta II. Potrivit programului de guvernare 2013 – 2016, pentru realizarea descentralizarii se impune modificarea tuturor actelor normative referitoare la administratia publica locala – Legea 215/2001 a administratiei publice locale, Legea 273/2006 privind finantele publice locale, Legea 340/2006 a Institutiei prefectului, Legea 393/2004 a Statutului alesilor locali, Legea 95/2006 a descentralizarii, Legea 315/2004 a dezvoltarii regionale etc – si crearea cadrului institutional necesar descentralizarii. Conform proiectului, procesul de descentralizare va trebui sa se realizeze pe trei niveluri: local (comune, orase, municipii), judetean si regional, astfel incat majoritatea serviciilor deconcentrate din judete sa devina institutii de interes judetean/local in coordonarea/subordinea autoritatilor locale, se arata in documentul citat. Totodata, in vederea infiintarii regiunilor teritorial-administrative trebuie realizat cadrul institutional necesar. Organizarea transferului de atributii si de competente, intre Guvern si regiuni si judete se va realiza in baza unor dezbateri publice, in colaborare cu mass-media, ONG si alte institutii publice interesate precum si cu informarea permanenta si corecta a cetatenilor. Transferul atributiilor catre regiuni ar urma sa se realizeze in scopul dezvoltarii echilibrate a acestora, respectiv prin dezvoltarea economica a regiunii, gestionarea fondurilor europene la nivel regional, gestionarea infrastructurii de interes regional cu privire la transportul rutier, feroviar, fluvial, maritim, aerian, gestionarea infrastructurii de sanatate si asistenta medicala la nivel regional, promovarea obiectivelor de turism de interes regional. De asemenea, amenajarea teritoriului la nivel de regiune va presupune si dezvoltarea invatamantului preuniversitar tehnic si profesional la nivel regional, elaborarea unor programe de interes regional pentru dezvoltarea agriculturii in vederea incurajarii accesului produselor romanesti pe pietele interne si externe, inclusiv prin crearea de branduri regionale, gestionarea programelor de protectie sociala , protectia mediului , gestionarea situatiilor de urgenta – toate la nivel regional etc. Obiectivele de dezvoltare regionala vor urmari ca la nivelul fiecarei regiuni sa existe cel putin un spital regional (cu medicina de inalta performanta), sistem regional de interventie in situatii de urgenta, infrastructura rutiera si feroviara modernizata, un aeroport international, un centru sportiv regional polivalent de nivel international. Se preconizeaza ca mai sunt necesare si un centru de afaceri regional, unul cultural de nivel european, o universitate acreditata la nivel international. In acest sens, autoritatile centrale ar urma sa elaboreze toate proiectele de politici publice nationale, iar autoritatile regionale si locale isi vor elabora propriile programe, cu respectarea cadrului, a normelor, a criteriilor si a standardelor stabilite prin politicile publice nationale.
Textul documentului mai prevede si redefinirea competentelor prefectilor in contextul descentralizarii si a transferului de competente de la autoritatile centrale la autoritatile locale. Procesul de descentralizare se va realiza prin asigurarea resurselor financiare corespunzatoare competentelor transferate.