• CNADNR nu a completat in caietul de sarcini nici lungimea, nici latimea drumului de viteza dintre Bucuresti si Ploiesti

Autostrada A3, tronsonul dintre Bucuresti si Ploiesti, continua sa ramana o necunoscuta chiar si dupa deschiderea circulatiei, la mijlocul lunii iulie. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, prin Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti – care are in subordinea sa si Sectia Drumuri Nationale Ploiesti, precum si autostrada Bucuresti – Ploiesti – a lansat procedura de licitatie pentru deszapezirea drumurilor nationale si a autostrazilor din raza de competenta, impartite in noua loturi. Licitatia deschisa va avea loc pe data de 1 octombrie, iar suma totala estimata a contractelor care vor fi incheiate se ridica la circa 91,43 milioane de euro fara TVA. Pana aici, toate bune si frumoase, mai ales in privinta costurilor estimate pentru deszapezire pe cele noua sectoare, in iarna 2012 – 2013!
Daca in privinta drumurilor nationale de pe raza de activitate a Sectiei Drumuri Nationale Ploiesti – lotul 6 de servicii – se cunosc toate informatiile despre lungime, latime, poduri, podete, parcari, santuri si altele asemenea, se vede treaba ca autostrada A3 ramane, in continuare, o mare necunoscuta chiar si pentru cei care au raspuns direct de construirea acesteia. In caietul de sarcini pentru lotul 10 – destinat intretinerii curente pe timp de iarna a autostrazii Bucuresti – Ploiesti – datele tehnice ale sectorului de drum care face obiectul prestarii serviciilor de deszapezire sunt urmatoarele: clasa tehnica – III, tipul imbracamintii – imbracaminte asfaltica, tot sectorul. Si… cam atat. Lungimea reala a sectorului, latimea platformei (partea carosabila si acostamente), parcari, podete, santuri, ziduri de sprijin, parapete de protectie, pasaje – toate aceste date sunt necompletate. Prin urmare, este interesant cum au ajuns reprezentantii autoritatii contractante fara acesti indicatori tehnici obligatorii la concluzia ca deszapezirea autostrazii Bucuresti – Ploiesti va costa aproximativ 8,84 milioane de lei fara taxa pe valoarea adaugata. Firmele care se vor incumeta sa participe la licitatia pentru deszapezirea autostrazii Bucuresti – Ploiesti vor fi obligate sa faca dovada unei cifre de afaceri medii pe ultimii trei ani de minimum 17.000.000 de lei.
Pe de alta parte, drumurile nationale care apartin Sectiei Drumuri Nationale Ploiesti din cadrul Directiei Regionale Drumuri si Poduri Bucuresti vor fi deszapezite, potrivit valorii estimate a contractului pentru lotul 6, contra sumei de 12,9 milioane de lei. Sectia Drumuri Nationale Ploiesti cuprinde – potrivit caietului de sarcini al acestui lot – 292,6 kilometri de drum, cu o latime a partii carosabile cuprinsa intre 7 si 16 metri, 14.639 de metri patrati de parcari, 340 de podete si 84 de poduri si pasaje. Astfel de „detalii” ar fi trebuit sa apara si in documentatia de atribuire a contractului pentru deszapezirea autostrazii Bucuresti – Ploiesti.
La capitolul sanctiunilor care ar trebui aplicate executantului serviciilor de deszapezire, cel putin scriptic, in caietele de sarcini, autoritatea contractanta CNADNR-DRDP Bucuresti pune niste conditii drastice. Pentru neexecutarea obligatiilor asumate in scopul raspandirii materialelor chimice si antiderapante, in scopul prevenirii sau combaterii poleiului, a ghetii sau a zapezii, prestatorul va avea obligatia de a plati achizitorului, cu titlul de daune interese, o suma in cuantum de 100.000 euro pentru fiecare eveniment (fie el accident de circulatie, fie blocare a partii carosabile, coliziune in lant sau carambol, derapare, platibili la cursul comunicat de BNR in ziua lucratoare premergatoare datei facturarii acestor daune interese de catre achizitor – Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Aceleasi sanctiuni sunt prevazute pentru amendarea societatilor care vor castiga licitatiile si pentru neexecutarea patrularii cu utilaje pentru informarea asupra starii drumurilor sau pentru prevenirea inzapezirii in timpul ninsorilor linistite sau al viscolelor slabe. Deocamdata, soferii care circula pe autostrada Bucuresti-Ploiesti se bucura de vara. Ce va fi in viitorul sezon rece, in cazul in care ninsorile din iarna 2011-2012 se vor intoarce cu aceeasi intensitate, vom trai, vom vedea si vom simti pe propriile… roti!
Violeta STOICA