11.716.867, 47 de lei este valoarea pagubelor inregistrate de catre Compania Nationala Cai Ferate (CNCF) din Romania ca urmare a celor peste 1.500 de furturi comise in primele cinci luni ale anului in curs. La acestea se mai adauga si sutele de mii de ore de intarziere ale trenurilor de calatori, al caror mers a fost perturbat ca urmare a infractiunilor respective. Potrivit reprezentantilor SNCFR , elementele sustrase de hoti au fost de la bobine, relee, cabluri de semnalizare a instalatiilor luminoase si pana la sine de cale ferata !
Ultimul atac al hotilor la calea ferata a avut loc in noaptea de 4 spre 5 iulie a.c., pe tronsonul Ploiesti – Bucuresti, cand s-au inregistrat intarzieri ale trenurilor care au insumat mai mult de cinci ore. Comisarul Madalin Stroe, ofiter de investigatii in cadrul Politiei Transporturi Feroviare Ploiesti, ne-a spus: “ Incepand cu anul 2011, asistam la o << reorientare>> a hotilor, in sensul ca acestia au inceput sa fure componente de cale ferata amplasate in zonele limitrofe statiilor CFR si ale posturilor de politie feroviare dintre judete. Exemplu in acest sens sunt ultimele doua lovituri, date pe acelasi tronson, Ploiesti – Bucuresti, respectiv in dimineata zilei de 18 iunie a.c. si in noaptea de 3 spre 4 iulie a.c. In ambele cazuri, trenurile au inregistrat intarzieri de sute de minute, pana la inlocuirea pieselor componente furate. Totodata, se pare ca asistam si la o schimbare in ceea ce priveste alcatuirea grupurilor infractionale, in sensul ca acestea din urma au in alcatuire adolosecenti care nu au implinit 18 ani sau copii, pe considerentul ca nu pot fi trasi la raspundere penala”.
Cu privire la luarea unor masuri pentru stoparea furturilor din infrastructura feroviara, purtatorul de cuvant Oana Branzan ne- a spus ca incepand cu luna mai a anului 2011, a fost stabilit un plan de masuri de catre Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR) si CNCF, prin care, la nivelul fiecarei sucursale regionale de cale ferata, s-au constituit grupuri care fac verificari si la centrele de colectare a fierului vechi, stiut fiind ca infractorii valorifica la acestea componentele de cale ferata. De asemenea, pe anumite tronsoane de cale ferata s-a trecut, deja, la inlocuirea cablurilor aeriene de cupru cu trasee subterane, cu fibra optica. Datorita acestor masuri luate, valoarea pagubelor inregistrate de catre CNCFR din cauza furturilor, in primele cinci luni ale anului in curs, au fost mai mici cu aproximativ trei milioane de lei, comparativ cu aceasi perioada a anului 2011.
Fl. TANASESCU