Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) a elaborat un „Ghid pentru structurile cu responsabilitati in prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar de la nivelul unitatii scolare, de la nivel judetean si de la nivel national”. Acesta a fost realizat in cadrul proiectului „Tineri impotriva violentei”, finantat din Fondul Social European si implementat de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii Tineretului si Sportului, in colaborare cu ISE, Agentia OSC si Organizatia „Salvati Copiii”. Prevederile din ghid nu sunt deocamdata obligatorii, dar ofera informatii utile pentru conducerile scolilor care vor sa aiba, in fiecare moment, o situatie clara a actelor de violenta petrecute in unitatile respective si sa descurajeze acest fenomen.
Potrivit documentului amintit, faptele violente ar trebui inregistrate, cu acuratete, in cel mult cinci zile, intr-un formular electronic. In acesta vor mai fi consemnate date generale despre cazul inregistrat, date despre autori, victime, prejudicii, consecinte, solutionarea cazului. Actele de violenta comise in spatiul scolar sunt clasificate in opt categorii, fiecare continand diferite tipuri de fapte – de la violentele fizice usoare pana la furt, distrugere, viol, introducerea unei arme in scoala, trafic de droguri etc. Specialistii au mentionat in document si procedurile de interventie in cazul violentelor in scoli. De exemplu, daca acestea sunt grave, se va proceda astfel: dirigintele anunta conducerea scolii, sesizeaza autoritatile competente (Jandarmeria/Politia de Proximitate etc.), parintii/tutorii legali, informeaza Inspectoratul Scolar si comisia de violenta. Aceasta din urma realizeaza o ancheta detaliata, propune o sanctiune, convoaca Consiliul Profesorilor care stabileste sanctiunea. Dirigintele o aplica, apoi completeaza o fisa de inregistrare a actelor de violenta si o transmite persoanei desemnate de comisia de violenta a scolii sa centralizeze fisele si sa le inregistreze in baza de date. Psihologul scolar, la randul sau, realizeaza consilierea psihologica pentru victima si agresor, dirigintele si psihologul scolar colaboreaza cu familia elevului si monitorizeaza cazul. Comisia de violenta se asigura ca fenomenul de violenta a fost inregistrat, ca masurile de interventie au fost puse in aplicare si urmareste impactul acestora asupra celor implicati in cazul de violenta respectiv.
Rapoartele de evaluare asupra fenomenelor de violenta realizate pe baza informatiilor centralizate de scoli permit: obtinerea unei imagini reale asupra fenomenului violentei la nivelul unitatii scolare; analiza evolutiei fenomenului de violenta si desprinderea tendintelor inregistrate de la un semestru la altul si pe parcursul anilor scolari; dezvoltarea unor programe specifice diferitelor categorii si tipuri de violenta si monitorizarea rezultatelor acestora; realizarea unor analize asupra fenomenului violentei scolare la nivel judetean/national.
A.M.














