A3 – finalizata „din trei in trei”, pe 15 mai! Ieri, ar fi trebuit sa fie gata de inaugurare autostrada Ploiesti-Bucuresti, pe sectorul Ploiesti-Moara Vlasiei. Unul dintre multele termene de finalizare a lucrarilor – jumatatea lunii mai – a fost, asa cum era de asteptat, neonorat de catre constructori, desi vremea a fost favorabila lucrarilor in forta. Spre informare, asa cum stateau ieri lucrurile pe santierul autostrazii, nici macar urmatorul termen – luna iunie – nu are cum sa fie si ultimul!
De la Ploiesti la Bucuresti, autostrada A3 incepe – fara insa a fi marcat inca in vreun fel acest lucru – din Centura de Vest a municipiului Ploiesti. O vizita facuta ieri pe acest drum de viteza – care ar fi trebuit sa lege de multa vreme Ploiestiul de Capitala – a aratat ca de la kilometrul 62 (din Centura de Vest a municipiului resedinta de judet) nu se merge mai mult de sapte kilometri – dat fiind ca la kilometrul 55 drumul „se infunda” – pe A3. La marginea satului Zanoaga din comuna Dumbrava, barierele puse pentru a marca autostrada neterminata (foto 1) si o pasarela nefinalizata dau peste cap entuziasmul de a merge pe un drum european. Calitatea lucrarii nu poate fi pusa la indoiala, cel putin pana cand pe aceasta autostrada vor circula inclusiv masini de mare tonaj. Parapetii, gardurile de protectie si toate marcajele sunt in regula pe portiunea finalizata a autostrazii. Si aici exista, insa, hibe: desi, din kilometru in kilometru, sunt anuntate „spatiile de servicii”, acestea nu exista, deocamdata. Prin urmare, chiar daca, sa spunem, prin absurd, in luna iunie ar fi gata carosabilul, in niciun caz nu vor fi gata si aceste spatii destinate stationarii, avand in vedere ca ieri acestea presupuneau doar un teren viran pietruit. Nici telefoanele de urgenta nu sunt montate, pentru ca acest lucru ar da batai de cap paznicilor bucatii finalizate din autostrada A3, cei care, de altfel, ne-au interzis, initial, sa avem acces „fara autorizatie de intrare pe autostrada”. „Interdictia” s-a ridicat, insa, ca prin minune, cateva minute mai tarziu, iar echipa de la „Prahova” a reusit sa mearga pana la punctul terminus, care, din pacate, nu se gaseste la Moara Vlasiei! Podul peste DN1 de la Barcanesti arata bine (foto 2), podul peste paraul Ghighiu – la fel. Din pacate, calatoria pe A3 s-a incheiat, brusc, la doar cativa kilometri departare, la kilometrul 55, acolo unde se lucreaza inca la infrastructura autostrazii, iar corpul drumului este doar la inceputuri… In zare, acolo unde constructorul a facut o pauza de cativa… ani – riscand rezilierea contractului in timpul ministrului Boagiu – intarzierile nu au putut fi compensate de lunile in care s-a muncit „la greu”, fiindca, indiferent de declaratiile oficialilor, o autostrada trebuie sa respecte normative clare de construire, pentru a nu fi peticita la doi ani de la inaugurare…
Din 2007 si pana in prezent, santierul a fost «supravegheat» de sase ministri – daca il socotim de doua ori pe Radu Berceanu: Radu Berceanu (care a dat verde pentru inceperea lucrarilor), urmat de Ludovic Orban, din nou de Radu Berceanu (pana in septembrie 2010), de catre Anca Boagiu, pentru scurt timp – de Alexandru Nazare – pentru ca acum sa intre intr-un nou mandat, al noului ministru al Transporturilor, Ovidiu Ioan Silaghi. Fiecare dintre acestia a avut propriul termen de finalizare a tronsonului dintre Moara Vlasiei si Ploiesti. Dupa cum stateau lucrurile ieri pe santier, daca nu se va lucra 24 de ore din 24 si chiar si la lumina reflectoarelor, circulatia efectiva si fara inconveniente pe autostrada A3 intre Bucuresti si Ploiesti s-ar putea realiza cel mai devreme la sfarsitul acestui an!
Violeta STOICA