De ceva vreme, aproape nu exista post de televiziune – si trebuie sa spunem ca televiziunea face parte intrinseca din viata noastra cotidiana – care sa nu includa in programul sau discutii despre ce ne asteapta pe noi, muritorii de rand, adica privitorii respectivelor emisiuni, de la…mersul stelelor. Pe sticlele televizoarelor au navalit, pur si simplu, tot felul de astrologi, prezicatori, cititori in stele sau cum se vor mai fi numind, ba chiar si numerologi, care, intr-o veritabila campanie, se intrec in a ne servi verzi si, mai ales, uscate – caci gerurile iernii au uscat tot. Si astfel, vrei, nu vrei, asculti cum va fi viata noastra care va sa vina, cu sublinieri, chipurile profesioniste, despre cum vom sta cu dragostea, ce ne asteapta din punct de vedere financiar, sau care-i perspectiva sanatatii celor din diferitele zodii in care s-au nascut. Cum spuneam, fiecare dintre „specialistii” viitorului nostru pe respectivele domenii vrea sa ne faca sa credem ca asa va fi, desi, daca ar urmari, la randu-i, emisiunile tv isi va da seama ca unul trage hais, iar ceilalti cea, ca niciodata nu vor fi doi vizionari cu acelasi punct de vedere care sa-ti dea si tie, privitorul, macar o farama de certitudine ca s-ar putea intampla asa cum se spune. Si astfel, in loc sa aflam unele lucruri utile – poate tot „maruntisuri”, cum ar fi ingrijirea unei flori de apartament sau de ce se tot spune sa facem miscare cel putin o jumatate de ora pe zi – pierdem timpul cu ineptii, cu vorbe care n-au nicio noima. Ni se vand, pur si simplu, gogosi frumos prezentate verbal, fara nicio substanta si care, de cele mai multe ori, ne afecteaza speranta.
Si daca televiziunile au aceasta campanie a lor, noi, aceiasi muritori de rand, asistam si la o alta campanie, de aceasta data electorala, cu toate ca si aceasta este improprie, atemporala, campaniile electorale avand reguli stricte de desfasurare. Dar cum si acestea afecteaza tot speranta omului, unii au decis ca-i bine sa inceapa sa-si faca rost de…voturi de pe acum. Caci, daca in cazul campaniei cu „mersul stelelor” ni se vand gogosi, intr-o campanie electorala se cumpara voturi. Exemplele, si in acest caz, sunt destule pe intinsul patriei. Intr-o comuna – Farcasesti, de pilda – primarul a inceput sa ofere cadouri electorale copiilor nou nascuti – scutece, lapte praf, pudra de talc, celor care‑si sarbatoresc majoratul – laptopuri, bolnavilor (atentie, cu acte) – 1500 ron, iar somerilor cu studii superioare – 1000 ron. Intr-o alta comuna – Tismana – tot primarul a inceput sa imparta haine si incaltaminte militare, pe care le-a primit cu vreo doi ani in urma de la unitati militare dezafectate. Dupa ce le-a tinut depozitate intr-o sala de clasa, acum, la apropierea alegerilor, s-a pus pe incarcat efectele militare in portbagajul autoturismului primariei si bate comuna de la un cap la altul pentru a-i „omeni” pe electori cu speranta ca le va obtine si voturile. Iar o astfel de campanie se poarta si la case mai mari, adica la nivel guvernamental. Elena Udrea – fost ministru al Dezvoltarii –s-a gandit sa…dezvolte, in acest an electoral, exact 222 de comune – fireste “portocalii” – oferindu-le sume-cadou pentru amenajarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare. E-adevarat, a lasat-o inima sa „scape” printre semnaturi si cadouri pentru 78 de comune cu primari ai PSD sau PNL, numai ca acestea vor avea apa si canalizare peste vreo noua ani(!?!), deoarece PDL nu are nevoie de voturile din astfel de localitati.
Din cele notate mai sus, cred ca nu gresim daca vom concluziona ca avem de-a face cu un adevarat talcioc al campaniilor, care ne indeparteaza de ceea ce, in mod logic, ar trebui sa facem in aceasta perioada. Pentru ca, nici vanzarea de iluzii, nici cumpararea prematura a voturilor nu schimba cu nimic viata cetateanului, ba, mai mult, i-o complica. Si crede cineva ca romanul nu avea, si-asa, destule situatii complicate in viata lui cotidiana?!?
Leon CHIRILA