Potrivit unui Proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului, privind modificare Statutului politistului, ofiterii superiori din cadrul politiei – chestori, chestori principali, chestori sefi, chestori generali, comisari sefi – ar putea fi mentinuti in serviciu pana la varsta de 60 de ani, daca acestia nu solicita in mod expres incetarea raporturilor de munca. De asemenea, pot fi mentinuti in sistem chiar si pana la 62 de ani, conditia fiind ca starea de sanatate sa le permita indeplinirea atributiilor de serviciu. Acestia vor fi verificati anual, de catre ministrul Administratie si Internelor, iar cei care depasesc 60 de ani – semestrial.
La nivelul Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Prahova, de prevederile legii ar putea beneficia 50 de ofiteri superiori (comisari sefi).
Intrebat daca, in contextul disponibilizarilor politistilor in cursul anului 2011 si al celor preconizate pentru 2012, mentinerea in serviciu a ofiterilor superiori se justifica, comandantul IPJ Prahova, comisarul sef Bogdan Despescu, ne-a precizat ca legea este facuta, in primul rand, pentru armonizarea legislatiei interne cu cea europeana si, ca atare, beneficiaza de aceste prevederi doar ofiterii superiori. Pe de alta parte, ratiunea pentru care sunt prinsi in actul normativ numai ofiterii superiori, nu si agentii de politie, este aceea ca ultimii se “ uzeaza” mai repede decat ofiterii superiori din punct de vedere fizic, dat fiind specificul muncii lor. “ Este normal ca, de exemplu, un agent de la circulatie, care si-a desfasurat cea mai mare parte din activitate in frig, pe teren, sa iasa mai devreme la pensie, adica la varsta de 55 de ani, cum este acum. In schimb, un ofiter superior nu se uzeaza decat, eventual, din punct de vedere psihic. De aceea se efectueaza controlul anual si, respectiv semestrial, pentru chestorii si comisarii sefi”.
Cu totul de alta parere este presedintele Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractual (SNPPC), Marian Gruia. In opinia acestuia, “prin intrarea in vigoare a legii, vor fi permise noi abuzuri. Expresia <>”, cum se specifica in proiect, presupune ca, automat, toti care doresc si sunt apti din punct de vedere medical sa ramana in sistem vor ramane, indiferent de pregatirea lor. Normal ar fi fost ca, in functie de cerintele institutionale ale fiecarui inspectorat judetean de politie, raportat la fiecare persoana, sa fie analizate astfel de cereri de ramaneri in sistem. Se pleaca de la ideea ca totii chestorii sau comisarii de politie sunt foarte bine pregatiti, ceea ce este de discutat.Cine imi garanteaza mie ca nu se fac abuzuri, ca nu raman in politie si chestori sau comisari sefi mai putin pregatiti ? Sau, care se pot prevala de faptul ca asa vrea seful, criteriul fiind acela al relatiilor. De exemplu, daca la un inspectorat este nevoie, intr- adevar, sa fie mentinut in serviciu un ofiter superior care a implinit varsta de pensionare, acesta ar mai putea <> dupa el alti doi –trei ofiteri, de care nu este neaparata nevoie. Raman, asadar, la ideea ca ar trebui alcatuita o comisie din cadrul MAI care sa evalueze activitatea profesionala a respectivului chestor sau comisar sef pentru un anumit interval de timp, si numai dupa aceea sa ii poata fi permisa ramanerea in sistem”.
Fl. TANASESCU