Senatul, in calitate de camera decizionala, a respins in sedinta de plen de ieri proiectul de lege initiat de Guvern privind impunerea de criterii mai stricte de promovare a judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) – locul unde se judeca, printre altele, si marile dosare de coruptie. Senatorii au respins si proiectul de lege, in forma inaintata de Guvern, cu 48 de voturi “pentru”, 51 de voturi “impotriva” si o abtinere. Printre prevederile proiectului: cel putin 15 ani vechime totala in magistratura si cel putin cinci ani vechime la o Curte de Apel (in prezent necesarul este 12 ani vechime in sistem), examen scris pe langa interviul in CSM si necesitatea ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat in decursul carierei sale pana la acel moment. Senatorii au respins raportul de adoptare intocmit de Comisia juridica din Senat, cu 50 de voturi “pentru”, 26 de voturi “impotriva” si doua abtineri. Senatorii au respins si proiectul de lege, in forma inaintata de Guvern, cu 48 de voturi “pentru”, 51 de voturi “impotriva” si o abtinere. Reamintim ca Senatul este camera decizionala. Noul proiect de lege ar fi adus modificari legii care reglementeaza statutul judecatorilor si al procurorilor, precum si legii privind organizarea judiciara, ar fi fost impuse criterii mai stricte in alegerea judecatorilor care acced la ICCJ. In conditiile in care proiectul de lege, impreuna cu criteriile sale mai stricte de promovare la Curtea Suprema, a fost respins, judecatorii vor fi promovati in continuare la ICCJ (locul unde se judeca, printre altele, si marile dosare de coruptie) prin aceeasi metoda contestata ca si pana acum. Principiile de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie din proiectul de lege fusesera convenite de Consiliul Superior al Magistraturii, de Ministerul Justitiei si de Inalta Curte, astfel incat un magistrat care vrea sa promoveze in acest ultim for trebuie sa aiba cel putin 15 ani vechime totala in magistratura si cel putin cinci ani vechime la o Curte de Apel. Astfel, vechimea minima necesara pentru cei care doreau sa promoveze la ICCJ ramane de 12 ani. De asemenea, judecatorul candidat ar fi trebuit sa obtina, la evaluarea precedenta numirii sale, calificativul “foarte bine”. Aceste evaluari s-ar fi realizat din trei in trei ani. Proiectul de lege prevedea ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat vreodata si avea in vedere sustinerea unui examen. Totodata, ar fi fost necesar ca judecatorul sa nu fi fost sanctionat in decursul carierei sale pana la acel moment. Una dintre noutatile aduse de proiectul de modificare a legislatiei din domeniu ar fi fost si aceea ca judecatorii care vor sa intre in Curtea Suprema ar fi fost nevoiti sa treaca printr-un concurs constand intr-un examen scris. La aceasta se adauga si prezentarea candidatului in plenul CSM, urmand ca acest for sa ia decizia finala a numirii. Concursul ar fi fost organizat de CSM cu o comisie formata din profesori universitari, magistrati de la ICCJ si, de asemenea, un examinator care sa aiba cel putin gradul de magistrat de Curte de Apel, desemnat de Institutul National al Magistraturii.
In august, CSM a promovat doi noi judecatori la ICCJ, lucru ce a starnit nemultumirea asociatiilor profesionale care au acuzat CSM ca nu respecta ceea ce si-a propus la inceputul mandatului si anume promovarea pe criterii si metode mult mai stricte a judecatorilor la ICCJ. CSM a raspuns spunand ca a decis reluarea procedurilor de promovare la ICCJ pentru a satisface nevoile de personal ale Curtii Supreme, in conditiile in care proiectul de lege propus de Guvern era blocat in Parlament.