Desi exista diferente semnificative de pret, de pana la 250 la suta fata de cele originale, nu numai ca medicamentele generice (n.a. – cu aceeasi substanta activa, deci de aceeasi calitate, eficienta si siguranta ca si cele originale) nu au reusit sa penetreze piata, iar vanzarile celor mai ieftine din aceasta ultima categorie reprezinta sub 1 la suta din valoarea totala a pietei. Aceasta este concluzia unui recent raport al Consiliului Concurentei intitulat „Mediul concurential romanesc – evolutii in sectoare esentiale”.
Avand in vedere cresterea cheltuielilor cu medicamentele decontate in cadrul programelor nationale de sanatate, Consiliul Concurentei a recomandat Ministerului Sanatatii (iar acesta a preluat-o deja, prin Ordinul 1.275/2011) introducerea unui sistem de referentiere a preturilor, cel putin in cazurile in care exista mai multe medicamente cu aceeasi substanta activa. „Prin introducerea acestei masuri, am urmarit atat stimularea concurentei prin pret de la nivel de producator pana la cel de farmacie, cat si reducerea cheltuielilor statului cu medicamentele decontate in cadrul programelor nationale. Totodata, introducerea unui sistem de referentiere a preturilor poate duce la promovarea medicamentelor generice, pe masura ce acestea intra pe piata”, a declarat presei Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. Pe de alta parte, pentru a evita influentarea prescrierii anumitor medicamente in detrimentul altora in functie de „cadourile” primite de la companiile producatoare, Consiliul Concurentei a cerut Ministerului Sanatatii sa defineasca sintagmele cadouri drept avantaje in bani sau in natura care au o „valoare simbolica” si „care nu sunt costisitoare”, prevazute de Legea nr. 95/2006.
C. DUMITRU