– Interviu cu realizatorul radio Titus Andrei, coordonatorul redactiei “Pop, rock, folk” din cadrul Radio Romania Actualitati
– Cum apreciati concurentii editiei din acest an a “Festivalului Castanilor In memoriam Gabi Dobre” de la Ploiesti, in calitate de presedinte al juriului ?
– In acest an, au fost concurenti total diferiti fata de cei din celelalte editii. Parca a fost o invitatie la o muzica profunda si cat mai complexa, atat in ceea ce priveste compozitiile, cat si interpretarea si textele. Versurile au fost foarte interesante, in marea lor majoritate fiind compuse de solisti, dar au fost si texte ale unor poeti precum Adrian Paunescu, Serghei Esenin, Gelu Naum. In general, concurentii au abordat teme de dragoste, dar aceasta a fost tratata la un nivel superior celui care se regaseste intr-un text obisnuit, din muzica usoara.
– Cum a evoluat, in ultimii 15-20 de ani, muzica folk in Romania ?
– Fata de acum 15- 20 de ani, nu mai vorbim despre folkul pur, ci despre un folk evoluat, care merge pe armonii complicate, melodiile fiind sofisticate. Nu exista un “tra-la-la” da capo al fine si nu am auzit nici in aceasta seara asa ceva ( vinerea trecuta au evoluat pe scena Teatrului “Toma Caragiu” concurentii din cadrul Festivalului Castanilor –n.n.). Concurentii se pregatesc intens inainte de competitie si cred ca acest festival impune lucrul asta.
– Exista si influente din alte genuri muzicale in muzica folk a tinerilor de azi ?
– Normal. Genurile muzicale se intrepatrund. Din muzica usoara ei imprumuta mai putin, exista influente din jazz si, pe alocuri, aluzii rock.
– Se poate trai din folk astazi ?
– Cei care abordeaza acest gen de multi ani si sustin recitaluri si la festivalul de la Ploiesti confirma faptul ca se poate trai din muzica folk. Dar si acestora le este greu daca nu au melodii noi, daca nu isi fac o trupa, nu au doi instrumentisti care sa-i acompanieze. Este mai greu sa tii pasul singur.
– Ce se intampla cu tinerii muzicieni dupa ce participa la concursuri si primesc premii ?
– Mai departe, daca au noroc si ii ajuta un sponsor pentru un album, pentru o lansare, pentru difuzari, unele aparitii TV, au sanse de afirmare. Dar saltul cel mare in muzica folk nu s-a facut in ultimii 10 -15 ani. O mare vedeta care sa cante acest gen de muzica nu pot spune ca a aparut. Au ramas tot Mircea Baniciu, Nicu Alifantis, Victor Socaciu, Zoia Alecu si alti cativa mari artisti. Marele secret este impactul la public. Daca reusesti sa intri in inima publicului si el sa te doreasca mereu, reusesti. Se pare, insa, ca nu a reusit nimeni in ultimii ani. Cei tineri sunt interesanti, sunt foarte talentati, dar marele succes la public intarzie.
– Cum arata profilul ascultatorului de folk din Romania, in comparatie cu cel de acum 20 de ani ?
– Profilul acestuia s-a schimbat, e legat de evolutia folkului. Si ascultatorul vede altfel, judeca altfel, insa reactioneaza cu multa satisfactie si bucurie in momentul in care asculta un cantec haiducesc, un folk pur. Repet, ceea ce am vazut la aceasta editie a “Festivalului Castanilor” demonstreaza faptul ca evolutia folkului este un lucru complicat si – atentie ! – nu mai poate comenta oricine si oricum fenomenul folk. Ma tem ca iti trebuie pregatire sa poti comenta asa cum trebuie acest fenomen.
– Ce aveti de reprosat muzicii romanesti actuale, incluzand aici toate genurile ?
– Am reprosuri pentru cei care compun muzica romaneasca si pentru cei care o promoveaza. Ar trebui sa se compuna in limba romana si sa se cante in limba romana, iar cei care promoveaza muzica – in special radiourile – trebuie sa dea mai multa atentie fenomenului muzical romanesc. Eu am tot sperat intr-un reviriment fantastic al muzicii noastre, dar vad ca acesta intarzie.
Ana-Maria MAXIM