Guvernul a aprobat, recent, proiectul de lege care prevede reducerea taxei de poluare auto cu pana la 25 la suta, anuntand posibilitatea ca, in cazul in care taxa platita incepand cu 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea noii legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea diferentei de bani. Reducerea taxei auto ar putea fi aplicata de la 1 ianuarie 2012, daca noua lege va trece de Parlament. Bazata pe principiul „poluatorul plateste”, noua taxa va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca acestea sunt fabricate in tara sau strainatate , cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. In acest din urma caz, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in situatia instrainarii acestora, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi.
Executivul estimeaza ca in anul viitor va strange, din noua taxa, circa 330 de milioane de lei. In opinia ministrului Mediului, Laszlo Borbely, exista circa 110.000 de autovehicule inscrise in circulatie inainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a achitat taxa de prima inmatriculare. In general, sunt masini cu norma de poluare Euro 3 si 4, care si-au schimbat proprietarii. Din suma mentionata mai sus, statul va da inapoi 240 de milioane de lei celor care au platit, in ultimii ani, o taxa auto mai mare decat cea noua. Fondurile adunate din taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care vor fi finantate diverse programe de mediu, precum „Rabla” sau „Casa Verde”. „In limita a 30 de zile, toate persoanele indreptatite vor primi banii inapoi, prin directiile judetene ale finantelor publice. Sigur, repet, in masura in care acestea vor depune o cerere, pentru ca e un drept pe care il pot exercita”, a declarat Gheorghe Popescu– presedintele Fondului pentru Mediu.

• In 194 de cazuri, Curtea de Apel Ploiesti a admis restituirea banilor

Conducerea Ministerului Mediului sustine ca modalitatea de calcul pentru noua taxa va fi unitara in toate situatiile, respectiv pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), precum si a gradului de uzura al autovehiculului. Desi, asa cum aratam, noul act normativ abia a fost aprobat de Guvern, au si aparut primele reactii pro si contra din partea reprezentantilor firmelor care activeaza pe piata auto. Astfel, unii sunt de parere ca noua masura va duce la cresterea parcului auto second-hand, aceasta cu toate ca, anul trecut, aproape jumatate din parcul auto din Romania era mai vechi de 11 ani. Altii, intre care si Silviu Preoteasa – presedintele Asociatiei dealerilor de marca Volkswagen si Audi- considera ca „masura este benefica pentru piata vehiculelor noi, banii rezultati din generalizarea taxei urmand sa finanteze programul national de innoire a parcului auto”. In sfarsit, exista si pareri potrivit carora faptul ca taxa de poluare auto va fi redusa cu 25 la suta ar putea bloca piata auto, atat timp cat va fi achitata de si mai multi romani, cu sume cuprinse intre 300 – 32.000 de euro, in functie de vechimea masinii si celelalte criterii stabilite de Guvern. Deci, pentru evitarea achitarii acestor taxe, ar putea exista tot mai multe cazuri de masini second-hand comercializate fara perfectarea actelor. Pana una alta insa, in primele sapte luni ale anului in curs, de exemplu, la Curtea de Apel Ploiesti (care include judetele Prahova, Buzau si Dambovita) au fost inregistrate 910 dosare avand ca obiect restituirea taxei auto, dintre care doar 194 au fost admise, restul fiind respinse.
Dumitru CONSTANTIN